Vantaa haluaa olemassa olevan Kehäradan lisäksi toisenkin junayhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tämä yhteys, niin sanottu Lentorata, on Suomiradan ensimmäinen osuus eli Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle suunniteltu tunnelirata.
Vantaan hyvä työllisyyskehitys on perustunut merkittävältä osin työpaikka-alueen Aviapoliksen nopeaan kasvuun. Vantaa katsoo, että Kehäradan kapasiteetti ei tule jatkossa riittämään matkustajamäärän kasvuun. Ruuhkautuneet joukkoliikenneyhteydet voivat haitata Aviapoliksen jatkokehitystä.
Tehokkaat liikenneyhteydet hyödyttävät Vantaan asukkaita ja alueen elinkeinotoimintaa, ja ovat keskeisiä myös yritysten kansainvälisen saavutettavuuden kannalta.
Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen pitää Suomirataa myös kansalliselta kannalta tärkeänä hankkeena. Nopea ratayhteys edistää kaupunkiseutujen muodostumista yhteneväiseksi työssäkäyntialueeksi. Helsingistä lentoaseman kautta Tampereelle ja myöhemmin mahdollisesti aina Ouluun asti kulkevan Suomiradan varrella asuu puolet suomalaisista.
‒ Suomirata on vireillä olevista ratahankkeista se, joka kasvattaa koko Suomen kilpailukykyä eniten. Aviapoliksen ja lentoaseman ympäristön kehittyminen on myös Vantaalle merkittävä asia, tuohan alueen kasvu lisää työpaikkoja ja tuloja kaupunkiin, sanoo Ritva Viljanen tiedotteessa.
Lentorata myös parantaisi pääradan kapasiteettia ja vähentäisi pääradan häiriöherkkyyttä.