Kannelmäkeen syntyi tiheän vuorovälin superpysäkkejä

Sähkönivelbussi testiajossa Kannelmäessä, runkolinja 40 ei liikennöi kuvan kadulla.

Keskellä Kannelmäkeä sijaitsevasta bussipysäkistä Kanneltie 8 on muodostunut todellinen superpysäkki, sillä elokuun puolivälissä voimaan astuneen suuren linjastouudistuksen myötä kyseiseltä pysäkiltä pääsee erittäin tiheästi keskustaan ja kantakaupunkiin.

Kanneltie 8 -pysäkiltä liikennöivät vanha 42 ja upouusi runkolinja 40. Linjojen yhteinen vuoroväli on tiheä.

Linja 42 liikennöi pääsääntöisesti 15-20 minuutin välein, runkolinja 40 tiheimmillään jopa kuuden minuutin välein.

Ennen uudistusta Kanneltie 8:n pysäkiltä liikennöivät 42 ja 43, mutta ne käyttivät keskustan suuntaan pysäkkiparin vastakkaisia pysäkkejä. Lisäksi linja 43 ei liikennöinyt niin tiheästi kuin runkolinja 40.

Myös Kannelmäen Soittajankujan pysäkiltä liikennöivät nykyisin keskustaan 40 ja 42.

Samaan aikaan kun osassa Kannelmäkeä bussiliikenne on lisääntynyt, toisaalla yhteydet keskustaan ovat tyystin poistuneet. Pajupillintien, Viulutien ja Kaustisentien pysäkeiltä ei enää liikennöi bussilinjaa keskustaan.

Kannelmäen lähialueilla myös Kuninkaantammi ja osa Hakuninmaata on menettänyt bussilinjan keskustaan, koska linja 43 on lakkautettu kokonaan.

Esimerkiksi Facebook-kommenttien perusteella uusi runkolinja 40 on otettu ilolla vastaan Kannelmäessä. Bussiyhtiö Nobina Oy:n uusia oransseja sähkönivelbusseja eli haitaribusseja on kiitelty.
Ihmetystä on kuitenkin herättänyt se, että miksi vanhan ostoskeskusalueen edustalle on tehty Kannelkallion pysäkki vain keskustan suunnasta Kannelmäkeen liikennöitäessä. Keskustan suuntaan mentäessä kyytiin on noustava Kanneltie 8:n pysäkiltä tai kauppakeskus Kaaren luona pysäkiltä nimeltään Pelimannintie.

HSL:n mukaan uuden Kannelkallion pysäkin kohdalle Kantelettarentielle ei mahtunut vastasuunnan pysäkkiä.

Jani Jakonen

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.