Kalasataman ja Pasilan välisen raitiotielinjan rakennustyöt alkavat näkyä tänä vuonna Kalasataman projektialueen Nihdissä sekä Itä-Pasilassa.
Asiasta kerrottiin Kalasataman verkkoasukasillassa 28. tammikuuta 2021.
– Kesällä 2021 Nihdin alueen esirakentaminen käynnistyy tämän hankkeen osalta. Vähän myöhemmin, syksyllä 2021 Mäkelankadusta länteen Pasilan alueella tehdään katualue- ja raiteistomuutoksia, kertoi projektipäällikkö Mikko Asikainen Helsingin kaupungin liikennelaitokselta.
Lähtölaukaus rakennustöiden valmistelulle otettiin jo viime kesänä, kun Hermannin rantatien alueella tehtiin maaperän pohjatutkimuksia ja maastomittauksia. Tammikuussa 2021 pohjatutkimukset alkoivat Pasilassa. Raitiotiehankkeen verkkosivujen mukaan pohjatutkimusten on määrä kestää noin kuukauden. Tutkimustyöt alkoivat Radanrakentajantiellä ja siirtyvät sitten Mäkelänkadun liittymäalueelle, Asemapäällikönkadulle ja Pasilankadulle.
– Pohjatutkimuksissa selvitetään maaperän laatua ja pilaantuneisuutta raitiotien suunnittelua ja rakentamista varten. Tietoja hyödynnetään muun muassa katujen ja raitiotien kantavuuden varmistamisessa ja kunnostustarpeen arvioinnissa.
Alkuvuoden aikana hankkeessa tapahtuu muutakin. Asukasraadin jäsenet on valittu, ja raadin toiminta on Mikko Asikaisen mukaan käynnistymässä helmi-maaliskuun aikana.
Kalasatama-Pasilan raitiotielinjaa 13 varten rakennetaan kokonaan uudet kiskot Pasilankadulle Pasilansillan ja Palkkatilanportin väliselle osuudelle, jotta linjan 13 raitiovaunut voivat käydä kääntymässä Länsi-Pasilan lenkillä ja jatkaa sitten takaisin Pasilansillan kautta takaisin kohti Kalasatamaa. Linjan 13 päätepysäkki on kaavailtu Länsi-Pasilan lenkille.
Samalla Pasilankadun uudet raitiotiekiskot mahdollistavat Länsi-Pasilan lenkin ja keskustan välisten raitiotieyhteyksien lopettamisen. HSL:n suunnitelmien mukaan linja 2 kääntyy tulevaisuudessa Pasilansillalta etelään Pasilankadulle ja Nordenskiöldinkadulle, eikä se siis enää tee Länsi-Pasilan lenkkiä.
Jani Jakonen
FAKTALAATIKKO:
-Linjarataa 4,5 kilometriä
-9 pysäkkiä
-pysäkkiväli keskimäärin 525 metriä
-keskinopeus 19-20km/h
-raitiotiejärjestelmän kustannusarvio n. 80 milj.e
-muu katu- ja infrarakentaminen n. 120 milj.e
-tavoitteena on aloittaa liikennöinti v. 2024
Lähde: Kalasataman verkkoasukasilta