Jokainen voi vaikuttaa hävikin syntymiseen omalla kauppareissullaan

Jokainen voi vaikuttaa hävikin syntymiseen omalla kauppareissullaan

Eniten hävikkiä aiheuttavat tuoteryhmät kaupassa ovat tällä hetkellä hedelmät ja vihannekset. Toiseksi eniten hävikkiä tuottaa valmisruoka, jossa riisipiirakat, patongit ja lihapullat nousevat esiin. Kolmanneksi eniten tilastoissa näkyvät leipomotuotteet. Hedelmä- ja vihannesosastolla erityisesti kovin tummuneet banaanit jäävät ostamatta tai pehmenneet tomaatit laarin pohjalle, vaikka itse tuote olisikin täysin hyödynnettävissä.

Kauppojen keinot hävikin vähentämiseksi ovat kasvaneet viime vuosina ja suuri osuus hävikistä pystytään vielä hyödyntämään hyllystä poistamisen jälkeen, esimerkiksi lahjoituksena hyväntekeväisyyteen.

Isoin osa hävikin hallinnasta tehdään kuitenkin ennen kuin tuotteet saapuvat myymälään. Toimet ovat tehonneet, sillä ruokahävikkiä on saatu vähennettyä merkittävästi.

– Hävikin hallinta on monen tekijän summa. Myymälävalikoimaa suunnitellaan kysynnän mukaan. Päivittäisten tilausten täsmäyksellä voidaan vaikuttaa eniten hävikin hallintaan ja tietysti myyntiin. Kaupassa yksi merkittävimmistä hävikinvähennyskeinoista on punalaputus, marketpäällikkö Ari Kemppainen luettelee ja muistuttaa, että myös asiakas voi kuitenkin tehdä osansa hävikin vähentämiseksi.

Näin autat vähentämään hävikkiä kauppareissun aikana

1) Suunnittele ostoksesi etukäteen.

2) Opi hyödyntämään rippeet kotona. Kypsynyt tuote ei ole yhtä kuin pilaantunut tuote. Jos tomaatti tuntuu liian pehmeältä salaattiin, se voi toimia lämpimänä lisäkkeenä tai tomaattikeiton raaka-aineena. Monet rippeet sopivat hyvin esimerkiksi kiusauksiin, piirakoihin, pitsoihin, pastoihin, sosekeittoihin, laatikkoruokiin, lisukkeisiin tai smoothieihin.

3) Palauta erityisesti kylmässä säilytettävät tuotteet oikealle paikalleen, jos et päätäkään ostaa niitä. Voit myös antaa tuotteen myyjälle, joka vie sen takaisin.