Järvenpää seitsemänneksi yrittäjämyönteisin kunta

Taloustutkimus Oy selvitti marras–joulukuussa Suomen kuntien imagoa kysymällä elinkeinoelämän edustajien mielipiteitä kuntien yritystoiminnasta. Järvenpään vetovoimatekijöiksi yritysnäkökulmasta nousivat markkinointi, tiedottaminen sekä läheinen yhteydenpito yrityksiin.

Kyselyssä kartoitettiin yrittäjien yhteydenpitoa kunnan virkamiehiin, kunnan kokonaisvaikutelmaa, imagotekijöitä sekä niin sanottua suositteluindeksiä.

Kyselyn kärkikymmenikköön Järvenpää ylsi imagokysymyksissä (4. sija) sekä suositteluindeksillä (9. sija, kysymys: kuinka todennäköisesti suosittelisi kaupunkia yrityksen sijoittumispaikaksi).

Kunnan imagoa mitattiin kyselyssä yhdellätoista tekijällä. Näitä olivat kunnan yrittäjämyönteisyys (Järvenpään sijoitus 7.), kaavoitus yritystoiminnan kannalta (7. sija) , työvoiman saatavuus (10. sija), kunnan asioiden tiedottaminen yrityksille (3. sija) ja markkinointi (4. sija), kuntayhteistyön tuloksellisuus (4. sija), yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö (23. sija), innovaatioiden tukeminen (11. sija), keskuksen kaupalliset palvelut (23. sija), liikenteellinen sijainti ja yhteydet (10. sija) sekä se, kuinka hyvin kunnan virkamiehiin saa yhteyden (9. sija).

Kokonaisvaikutelmassa Järvenpään sijoitus oli on nyt viidestoista, nousua viime vuodesta kahden pykälän verran (7,54). Kaikkien kuntien kokonaisvaikutelman keskiarvo oli 7,44. Paras kokonaisvaikutelma oli Seinäjoella (7,96).

Yrittäjien kokonaismielikuva Järvenpäästä. Kuva: Taloustutkimus Oy.
JAA