HSL-kuntayhtymä on linjannut periaatteita, joiden mukaan se aikoo säästää bussiliikenteestä talvikaudella 2021-2022.
Säästöjä haetaan koko HSL-alueelta.
HSL:n tavoitteena on vähentää viikkotason liikennöintikustannuksia kahdella prosentilla kevääseen 2021 verrattuna.
– Pienennämme kustannuksia laaja-alaisesti koko HSL-alueella ja kaikessa bussiliikenteessä. Tällä tavalla säästötoimet jakautuvat niin, että asiakkaillemme aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo tiedotteessa.
HSL:n mukaan säästämisen tarve johtuu koronasta. Matkustajamäärien lasku on iskenyt pahasti HSL:n talouteen. Tällä hetkellä matkustajia kulkee joukkoliikenteessä 40-60 prosenttia koronaa edeltävästä määrästä riippuen siitä, mistä liikennevälineestä on kyse.
Ajoaikojen nopeutuminen pienentää liikennöintikustannuksia
Ensisijainen säästötoimenpide on se, että HSL pyrkii hyötymään bussien ajoaikojen nopeutumisesta. Bussiliikenne on nopeutunut, koska matkustajia kulkee entistä vähemmän ja muu ajoneuvoliikenne on vähentynyt.
HSL:llä on jo kokemusta nopeutumisen tuomista säästöistä. Monilla bussilinjoilla tulivat helmikuussa 2021 ajoaikojen nopeutumisen vuoksi käyttöön uudet aikataulut, mikä pienensi jonkun verran bussiliikenteen kustannuksia.
Seuraava toimenpide on arvioida uudelleen ruuhka-aikojen liikennetarjontaa. Korona on verottanut erityisesti ruuhka-aikojen matkustamista. On todennäköistä, että ruuhka-ajan kysyntä elpyy pandemian jälkeen hitaammin kuin muiden aikojen matkustaminen.
Vuorojen vähentämisen ohella HSL:ssä on harkinnassa ruuhka-aikojen lyhentäminen. Silloin aika, jolloin bussiliikenne on tiheimmillään, olisi nykyistä lyhyempi.
– Tavoitteemme on kuitenkin pitää ruuhka-aikojen liikenne jatkossakin pääpiirteissään hyvällä tasolla, Tero Anttila sanoo.
Edellä mainittujen keinojen jälkeen HSL säästää leikkaamalla liikennöintiaikoja, harventamalla vuorovälejä tai lakkauttamalla liikennöintipäiviä linjakohtaisesti.
Säästöjä syntyy kuusi miljoonaa euroa vuodessa
HSL on hahmotellut sitä, millaisia säästötoimia bussiliikenteeseen on odotettavissa eri kunnissa.
Sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla säästöt on tarkoitus kohdentaa etenkin ruuhka-ajan liikenteeseen muun muassa vuorovälejä harventamalla.
Itä-Vantaalla alkaa syksyllä 2021 Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukainen liikenne, mutta lauantailiikenteeseen suunniteltu vuorovälien tihentäminen jää toteutumatta. Harvennettu iltaliikenne alkaa monilla linjoilla suunniteltua aikaisemmin.
Keravalla HSL harventaa ruuhka-ajan vuorovälejä Helsinkiin suuntautuvassa seutuliikenteessä. Keravan sisäisessä liikenteessä lakkautetaan yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.
Kirkkonummella kavennetaan ruuhkaliikenteen liikennöintiaikoja ja yksittäisillä linjoilla lyhennetään ruuhka-ajan tiheän liikenteen kestoa.
Sipoossa tulee käyttöön uusi liikennöintisopimus, joka laskee kustannustasoa merkittävästi. Tuusulassa HSL lakkauttaa yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.
– Ensi talven tavoitteemme on vähentää bussiliikenteen viikkotason liikennöintikustannuksia noin kahdella prosentilla kevääseen 2021 verrattuna. Säästötoimet, joita olemme kaavailleet, pienentävät bussiliikenteen liikennöintikustannuksia noin kuudella miljoonalla eurolla vuodessa, Tero Anttila sanoo.