Rakennusten julkisivuja on hyödynnetty aurinkopaneelien asennukseen Suomessa toistaiseksi vähän, mutta yleistyessään malli avaisi mahdollisuuden lisätä aurinkovoiman tuotantoa Suomessa.
Herttoniemen K-Supermarket Hertta on saanut aurinkopaneelit julkisivuunsa lokakuussa.
– Julkisivujen hyödyntäminen aurinkovoiman tuotantoon on hyvä mahdollisuus kaupoissa, toimistoissa ja julkisissa rakennuksissa. Seinäpaneelit tuottavat hyvin varsinkin kirkkaina kevättalven päivinä, jolloin aurinko ja lumen heijastus lisäävät valon säteilyä paneeleihin ja saa ne tuottamaan paremmin. Julkisivuasennusten etuna on myös se, ettei lumen kasautuminen aiheuta ongelmia, sanoo K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo tiedotteessa.
Hertan julkisivuun asennetaan 140 aurinkopaneelia, joiden teho on 43,4 kWp ja tuottoarvo 30 Mwh vuodessa.
– Aurinkovoima on hyvä, uusiutuva energiamuoto kaupan sähkön lähteeksi. Aurinkovoimalamme tuotanto on suurimmillaan kesällä, jolloin myös käytämme eniten sähköä kaupan jäähdyttämisessä ja kylmälaitteissa. Kesäaikaan aurinkovoimalamme tuotannolla pystytään likimain kattamaan ilmanvaihtojärjestelmämme vaatima sähkö, sanoo K-Supermarket Hertan kauppias Markus Ranne tiedotteessa.