Autojen sähköistystä suunniteltiin jo yli satavuotta sitten

Sähköinen käyttövoima oli muutaman valmistajan käytössä jo auton varhaisina vuosina, mutta öljy varasti nopeasti sähkön paikan. Euroopassa autonvalmistaja Peugeot tutki sähkön mahdollisuuksia kuljetusautoihin vuonna 1902. Muutama malli valmistettiinkin, mutta projekti jätettiin kesken. Peugeot kuitenkin pysyi valmiustilassa…

Ensimmäistä Peugeotin sähköinen ajopeli tuli markkinoille vuonna 1941 ja sitä kutsuttiin nimellä VLV – Véhicule Léger de Ville – ”Kevyt kaupunki kulkine”. Malli luotiin toisen maailmansodan aikana, jolloin bensiinin säännöstely tarkoitti, että oli löydettävä vaihtoehtoisia energialähteitä. Peugeot oli ainoa suuri valmistaja, jota sähkö kiinnosti. VLV:tä valmistettiin Pariisissa kesäkuusta 1941 helmikuuhun 1945 ja yhteensä VLV:tä valmistui 377 kappaletta.

Uusille teknologioille avoin Peugeot yhdisti 70- ja 80-luvuilla voimansa Alsthomin sekä EDF (Electricté de France) :n kanssa tuodakseen sähköisen voimalinjan Peugeot 104 prototyyppeihin (4 coupé- ja 3 pakettiautomallia) sekä Peugeot J5- ja J9-hyötyajoneuvoihin. Vuonna 1983 aloitettiin uusi projekti, joka piti sisällään Peugeot 205:n, joka syntyi PSA:n sekä akkuvalmistaja SAFT:n yhteistyöstä. Peugeot 205 toimi käynnistäjänä myös Peugeot 106 -ohjelmalle. Tavoitteena oli rakentaa ainutlaatuinen elämyksellinen kokonaisuus: tuoda asiakkaiden saataville kokonainen laivue sähköisiä Peugeot 106 -autoja itsepalvelujärjestelmän kautta. Tästä syntyi joulukuussa 1993 kampanja ῍La Rochellen 50 sähköistä autoa”.

Vuodesta 1990 vuoteen 2010 useat konseptiautot kuvastivat Peugeotin loputonta kiinnostusta luoda sähköinen voimalinja: ION (ensimmäinen nimeään) vuonna 1994, TULIP sekä Touareg vuonna 1996, omintakeinen BB1 -konsepti, joka esiteltiin Frankfurtissa 2009 sekä upea vuoden 2010 EX1 -konsepti, joka yhä hallitsee kuutta kansainvälistä kiihtyvyysennätystä.

2000-luvulla automaailma kohtasi mullistuksen

Käyttövoimamuutoksesta tuli tärkeä osa taistelua ilmastonmuutosta vastaan. 2019 Peugeot julkaisikin malliston niin nolla kuin matalilla CO2-päästöarvoilla varustettuja malliversioita. Peugeotin uusi teknologia perustuu kolmeen kulmakiveen: tyyneyteen (Serenity), nautintoon (Pleasure) sekä yksinkertaisuuteen (Simplicity). Sähköinen vallankumous on alkanut.

Peugeot VLV (1941), mutkaton kekseliäisyys

Kohdatessaan Saksan miehityksen sekä pula-ajan, vuonna 1941 PEUGEOT toi markkinoille ajassaan ainutlaatuisen vaihtoehdon: VLV:n, “Véhicule Léger de Ville – Kevyt kaupunki kulkine”, joka oli pieni auto tehokkaalla sähköisellä voimalinjalla. Tämä mini cabriolet kahdella istuimella oli ensimmäinen täyssähkö Peugeot. Taloudellinen kulkine oli suunniteltu kaupunkikäyttöön ja sen tarkoituksena oli kuljettaa niitä, joiden auto oli määrätty luovutettavaksi tai jota ei voitu ajaa säännöstellyn sekä kalliin polttoaineen vuoksi. VLV:n etuosa oli leveä ja takaa kulkine oli kapeampi ja akusto oli sijoitettu etuosan tavaratilaan sähkömoottorin sijaitessa takana ilman hallitsevaa tasauspyörästöä. Toimintasäde oli 70 – 80 km ja huippunopeus 35 km/h. Mallin suurin käyttäjäkunta olivat postityöläiset sekä lääkärit. Vuosien 1941 ja 1943 välillä Pariisin La Garenne’n tehtaalla valmistettiin yhteensä 377 Peugeot VLV:tä.

Kuva: Peugeot/History

Uusi Peugeot SUV e-2008 (2019)

Kantonin autonäyttelyssä vuonna 2019 ensiesitelty uusi Peugeot SUV e-2008 on ultra-moderni tulkinta vaistomaisesta ja monipuolisesta ajoelämyksestä. Mittasuhteet tulevat SUV:sta ja malli erottautuu voimakkaalla, tunnistettavalla tyylillään. Vahvasti teknologisena e-2008 on ruumiillistuma tämän päivän Peugeot -tuotteesta, mukaan lukien mallin 3D Peugeot i-Cockpit®, sekä merkin parasta osaamista edustavat varusteet sekä ajoavustimet. Ensimmäisenä Peugeot SUV -täyssähkönä malli vie uuteen ajamisen tunteiden maailmaan: huipputason intuitiivisuus, äänetön ja värinätön käynti sekä vapaus ajaa missä vain. 320 km:n (WLTP) toimintamatka, 100 kW (136 hv) teho ja 260 Nm vääntö heti 0 km/h alkaen luovat ensiluokkaisen kiihtyvyyden sekä väännön. Uuden Peugeot e-2008 SUV:n tarmokas luonne tuottaa sähköisenä saman tuntemuksen tiestä sekä saman ajonautinnon, joista Peugeot on tunnettu.

Kuva: Peugeot/Patrick Curtet