Metron jatkuminen Matinkylään kasvatti joukkoliikenteen osuutta Espoon ja Helsingin välisillä matkoilla ja vastaavasti vähensi autoilua Länsiväylällä ja Turunväylällä, HSL:n tutkimus arvioi.
Joulukuussa 2017, jolloin metron ohella liikennöitiin vielä suoria bussilinjoja Helsinkiin, Espoon ja Helsingin välisten metromatkojen lähtö- ja määräpaikat sijaitsivat Espoossa lähinnä metroasemien tuntumassa. Vuoden 2018 tammikuussa, jolloin suoria bussilinjoja lakkautettiin, metromatkojen lähtö- ja määräpaikat kattoivat käytännössä koko Etelä-Espoon alueen.
Samaan aikaan henkilöautoliikenteen määrä on vähentynyt sekä Länsiväylällä että Turunväylällä. Länsiväylällä Espoon ja Helsingin rajalla kulki arkivuorokauden aikana tammikuussa 2018 noin 5 700 eli kahdeksan prosenttia vähemmän autoja kuin marraskuussa 2017.
Tutkimus antaa viitteitä siitä, että metron tulo Espooseen nosti joukkoliikenteen käyttäjämääriä ja kulkutapaosuutta Espoon ja Helsingin välisillä matkoilla. Myös HSL:n lipunmyynnin kehittyminen tukee johtopäätöstä.