Espoonlahti ja Matinkylä saavat bussiliikenteeseen uusia runkolinjoja länsimetron avauduttua Kivenlahteen saakka arviolta vuonna 2023.
HSL tiedotti toukokuussa 2021, että uudet runkobussit parantavat Espoon sisäisiä joukkoliikenneyhteyksiä.
Uudet runkobussilinjat 520 ja 530 tiivistävät yhteyksiä etenkin metron ja rantaradan välillä. Runkolinjat 520 ja 530 kulkevat tiheällä vuorovälillä Matinkylästä Espoon keskukseen ja Leppävaaran suuntiin.
Myös Espoonlahti ja Kivenlahti saavat poikittaisen runkobussilinjan, kun nykyisen runkolinjan 510 reittiä jatketaan Tapiolasta Espoonlahden kautta Kivenlahteen. HSL:n mukaan näin ollen monet nykyisin kaksi vaihtoa vaativat joukkoliikennematkat muuttuvat yhden vaihdon matkoiksi tai jopa vaihdottomiksi.
Runkolinja 510 parantaa yhteyksiä Espoonlahdesta ja Kivenlahdesta erityisesti Helsingin Meilahteen ja Pasilaan sekä Helsingin pohjoiseen kantakaupunkiin.
Espoon uudet runkolinjat liittyvät laajempaan Etelä-Espoon bussilinjaston mullistukseen, joka astuu voimaan Kivenlahden metron aloittaessa liikennöintinsä.
Metro saa viisi uutta asemaa, joista on vaihdoton yhteys eri puolille metroverkkoa ja myös Helsingin keskustaan.
Ruuhka-aikoina Helsingin Kamppiin pääsee vaihdotta busseilla, jotka kulkevat 20 minuutin välein Länsiväylän pohjoispuolisilta alueilta Olarista, Saunalahdesta, Latokaskesta, Kurttilasta ja Tillinmäestä.
Espoonlahden ja Soukan alueilta ei enää Kivenlahden metron valmistuttua pääse yhdellä bussilla Kamppiin ruuhka-aikoinakaan.
– Bussit olisivat metron kanssa päällekkäistä liikennettä, eikä niiden säilyttäminen ole mahdollista, koska se olisi pois muiden alueiden palvelusta, HSL perusteli tiedotteessaan.