Espoon kaupunginhallitus antoi elokuussa 2021 lausunnon Väylävirastolle valtion investointiohjelman luonnoksesta vuosille 2022-2029.
Espoon kaupunginhallituksen lausunnon myötä Espoon kaupunki kannattaa luonnokseen jo sisältyviä tiehankkeita, mutta niiden lisäksi Espoo haluaa kiirehtiä valtion investointiohjelman ulkopuolelle jääneitä hankkeita.
Espoo haluaa, että Kehä I:n Maarinsolmun väylähankkeen suunnittelua kiirehditään ja että se sisällytetään investointiohjelmaan vuosille 2022-2029.
– Espoo kiirehtii myös Kehä I:n kohteen jatkotoimia ja tarvittavia investointeja yhteistyössä Väyläviraston kanssa: Keilaniemen, Kehä I:n ja Länsiväylän liittymäjärjestelyt eivät vastaa kasvaneen liikenteen toimivuus- ja turvallisuusvaatimuksia, tiedotettiin kaupunginhallituksen kokouksen jälkeen.
Espoo kiirehtii myös Vihdintien suunnitelmien tarkistusta ja täydentämistä välillä Kehä III ja Velskolantie. Espoo esittää näiden sisällyttämistä ainakin joiltakin osin jo tähän investointiohjelmaan. Esimerkiksi Kalajärven kaupunginosa sijaitsee Vihdintien varressa.
– Vihdintien liikennemäärät ovat jatkuvasti lisääntyneet, kapean tien liikenneturvallisuus on heikko ja sen lähialueille on tulossa pian paljon lisää etenkin asuntorakentamista.
– Uudessa maakuntakaavassa Kalajärvi on pieni maakunnallinen keskus. Pienet kiertoliittymä- ja alikulkuhankkeet ovat parantaneet ja parantavat liikenneturvallisuutta etenkin Kalajärven alueella. Nämä ovat kuitenkin vain osaratkaisu ongelmiin. Tarvitaan kokonaissuunnitelma ja sen mukainen toteutus.
Espoo korostaa myös kevyen liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta parantavia toimia. Yksi näistä on Luukin ja Velskolantien väliltä puuttuva kevyelle liikenteelle tarvittava Vihdintien varren turvallinen yhteys tai oma kaista. Nuuksion kansallispuiston ja muiden virkistysalueiden käyttö ja lähialueiden lisääntyvä asuminen ovat jo nyt tuoneet Vihdintielle paljon lisää pyöräilyä ja osin myös kävelyä.