Vantaan talous sukeltaa, jos raitiovaunusuunnitelma toteutuu

Seuraavan valtuustokauden aikana on tarkoitus aloittaa mittava raitiovaunuprojekti.
Raitiovaunut ovat suurten ja yhtenäisten kaupunkikeskuksien kulkuvälineitä. Ne
palvelevat Helsingin kokoisia ja pienellä maa-alueella olevia kaupunkeja. Vantaalle
rakennettavan raitiovaunun tarpeellisuutta ei voi kuitenkaan mitenkään perustella
terveellä järjellä, vaan tulisi ymmärtää kuinka mittavasta ja kalliista projektista on
kysymys.

On hyvä miettiä Vantaata kuntana. Vantaa on lukemattomien pienten kylien
yhteenliittymä, jossa välimatkat ovat erittäin suuria ja kunnan pinta-ala on peräti 240
km². Raitiovaunun rakentamiskustannukset on arvioitu olevan huimat 380 miljoonaa
euroa. Ja kun tiedetään kuntien sekä valtion aloitettavien projektien tyypillinen
kustannuksien ylittäminen (esim. länsimetro), niin tässäkin tapauksessa puhutaan
vähintään puolen miljardin menoerästä. Kun mukaan otetaan todelliset
vuosikustannukset (huollot, kolarikustannukset ym.), on raitiovaunu noin 5–10
miljoonan euron vuosittainen rasite kunnalle. Koko raitiovaunuhanke on pienen piirin
ns. oma ilmastoprojekti, jota tehdään kustannuksista välittämättä.

On vastuutonta käyttää järjettömiä määriä veronmaksajien kovalla työllä hankkimia
varoja. Ja on väärin lisätä Vantaan velkaantumista näinä epävarmoina aikoina,
varsinkin kun tiedetään, että yleinen korkotaso maailmalla on nousussa. Se tiedetään
jo nyt, että tuhansia ihmisiä on pakkolomautettu tai irtisanottu. Tiedämme myös, että
sadat yritykset kunnassa ovat taloudellisissa vaikeuksissa. Varmaa on myös, että
Vantaan velat ovat miljardiluokkaa, ja tuota velan määrää ei ole tarpeen nostaa
tuottamattomilla hankkeilla.

Näin yksipuolista hanketta ei voi tehdä vantaalaisten kustannuksella. Lupaukset
raitiovaunuhankkeen laajentamisestakin ovat utopiaa. Hankkeen järjettömyys näkyy
myös siinä, että ratikan halutaan ulottuvan lentokentälle asti, jonne juuri tehtiin 770
miljoonan kehärata, josta Vantaan osuus oli 255 miljoonaa.

Vantaalla voi olla vain YKSI ISO päämäärä, ja se on nopea työpaikkojen luominen. Kun
on töitä, on varaa asua. Miksi asumisen kustannuksia pitäisi nostaa tietoisesti ja luoda
illuusiota suurkaupungista? Nykyiset kaavat ovat täynnä asuintaloja, ja tulevat ihmiset
ilman työpaikkamahdollisuuksia. Tämä tosiseikka pitää muuttaa seuraavalla
valtuustokaudella.

Virkeä ja monipuolinen yritystoiminta, hyvä työllisyys, kasvavat verotulot ja
turvallinen asuinympäristö. Edellä mainittu olkoon Vantaan tulevaisuus.

Tuukka Saimen, Vantaa
Yrittäjä, Toimitusjohtaja