Kehä V halutaan Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi

Valtatie 25 Hangon ja Mäntsälän välillä kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin. Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välillä kulkevan kantatie 55:n kanssa tiet muodostavat Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hanko-Hyvinkään rautatien kanssa. Kehä V:n vaikutusalueella on 221 000 asukasta, ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Vihti yhdessä Kehä V:n kehittäjäkuntien – Hangon, Raaseporin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän – kanssa edistää kehätien parantamista Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi vuoteen 2030 mennessä.

– Kehä V:ä kehittämällä parannettaisiin tien turvallisuutta, sujuvoitettaisiin liikennettä sekä mahdollistettaisiin työvoiman liikkuvuutta. Väylän hyötykustannus-suhde (HK-suhde) on jo nykyisellään 1,8 eli poikkeuksellisen suuri. Monia hankkeita on toteutettu alhaisimmilla tunnusluvuilla. Tämän takia se olisi loistava osa myös työllisyyttä tukevaa EU:n koronaelvytystä, toteaa Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola.

Vihdin kunta sijaitsee Helsinki-Turku (VT 1) -moottoritien sekä Vihti-Pori (VT 2) ja Hanko-Hyvinkää (VT 25) eli Kehä V:n risteysalueella, 36 minuutin päässä Helsingistä. Kunnan logistiikkayhteyksiä palvelevat myös sähköistyvä Hanko-Hyvinkää-junarata, tuleva Turun tunnin juna sekä Nummelan kehittyvä lentokenttä.

– Meiltä Vihdistä löytyy jo nyt hyvät yhteydet lähelle ja kauas. Jatkossa ne paranevat entisestään, kun uusi nopea junayhteys Helsingin ja Turun välille saadaan käyttöön. Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta, Eerola sanoo.

Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie.

– Hangon sataman tavaraliikenne on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja siksi Vihtiäkin halkovalla Kehä V:llä kulkee vuodessa noin 240 000 rekkaa. Tien parannustoimet ovat elintärkeitä, sillä yksinomaan Kehä V:n varrella sijaitsevien kuntien asukkaista yli 8 000 henkilöä tekee työmatkansa tietä pitkin raskaan tavaraliikenteen seassa, hän jatkaa.

ELY-keskuksen vuonna 2019 tekemässä Valtatie 25 välillä Hanko-Mäntsälä: Hankearviointi ja kehittämisselvityksen päivitys -työssä on arvioitu, että kohdentamalla 84 miljoonaa euroa Kehä V:n ensi vaiheen parannustöihin pystytään vaikuttamaan merkittävästi liikenteen sujuvuuteen ja turvallisuuteen. Lisäksi muita pikaisia alueellisia parannuskohteita on noin 15 miljoonan euron edestä.

Kehä V:n kehittämisellä olisi merkittäviä vaikutuksia koko Uudenmaan poikittaisliikenteelle, kun parempikuntoinen väylä auttaisi purkamaan ruuhkia Kehä III:lta. Ilman perusparannusta Kehä V:n on arvioitu olevan palvelutasoltaan Etelä-Suomen huonoin päätie. Kuva: Kehä V kehittäjäkunnat.