Uudet voimanlähteet
EQ Boost bensiini- ja dieselmoottorit astuvat uusiin teho- ja päästöluokkiin integroidun ISG-käynnistingeneraattorin myötä. Käynnistinmoottorin ja generaattorin rakentaminen samaan pakettiin ja niiden integrointi suoraan voimansiirtoon sekä apulaitteiden sähkötoiminen käyttö tekevät moottorista tehokkaamman ja taloudellisemman. Lisäksi suurimman käytettävissä olevan vääntömometin kasvu pitää huolen raikkaasta suorituskyvystä. Tätä kautta esimerkiksi uusi 300d tulee olemaan markkinoiden tehokkain nelisylinterinen diesel 210 kW:n (286 hv) kokonaistehollaan. Samalla kaikkien moottoreiden CO2-päästöt ovat vähentyneet sähköistämisen kautta 10 – 20 g/km. Ainoan poikkeuksen ISG-tekniikan käyttöön tekee 200d-moottori, jossa tehonlisäys on toteutettu muilla tavoin.
Kymmenes mallisukupolvi tuo markkinoille myös E-sarjassa ennen näkemättömän suuren määrä ladattavia EQ Power bensiini- ja dieselhybridimalleja. Malliston pistokehybridien määrä kasvaa seitsemään, joista kolme (300e sedan, 300de sedan, 300de farmari) on saatavissa myös jatkuvalla 4Matic-nelivedolla varustettuna.
MBUX, Energizing Coach ja uusi telematiikkasukupolvi
Kymmennen sukupolven E-sarjan telematiikka uudistuu täydellisesti. Ensimmäistä kertaa E-sarjassa otetaan käyttöön interaktiivinen tekoälyyn ja oppimiseen perustuva MBUX-multimedialiittymä, jonka kuljettaja voi yksilöidä ja räätälöidä itselleen parhaiten sopivaksi. MBUX (Mercedes-Benz User Experience) mahdollistaa kuljettajan, matkustajien ja ajoneuvon entistä paremman keskinäisen liitettävyyden ja kommunikoinnin. MBUX on varustettu puheentunnistuksella, joka aktivoidaan sanoilla ”Hey Mercedes” tai painamalla ohjauspyörän kytkimestä. MBUX kykenee myös oppimaan ja omaksumaan käyttäjänsä tapoja ja tottumuksia ja tekemään niiden perusteella personoituja ehdotuksia kuljettajalle. MBUX-järjestelmän myötä E-sarjan multimedianäyttö muuttuu kosketusnäytöksi.
Kuljettajan vireyden ja mukavuuden lisäämiseksi E-sarjaan on saatavana Garmin®-älykelloon yhdistettävä Energizing Coach. Ohjelma suosittaa älykkään algoritmin pohjalta tilanteeseen sopivia Energizing Comfort -ohjelmia yksilöllisesti. Tavoitteena on ajon aikainen hyvinvointi ja saapuminen rentoutuneena perille, myös vaativien tai muutoin yksitoikkoisten ajomatkojen jälkeen. Valittavissa ovat kuusi ohjelmaa: Raitisilma, lämpö, elinvoima, ilo, mukavuus ja harjoitus (kolme harjoitusta – lihasrentoutus, lihasaktivointi ja tasapaino – kukin sisältäen useamman harjoituksen).
Uusi telematiikkasukupolvi mahdollistaa myös navigointiohjeiden esittämisen lisätty todellisuus (Augmented Reality Video) – teknologian avulla. AR-tekniikan avulla kuljettajalle annetaan ohjeet esimerkiksi kääntymissuunnasta seuraavassa risteyksessä, jolloin kääntymissuuntaa osoittavaan nuoleen on kirjoitettu kadun tai tien tunniste suunnistuksen varmistamiseksi.
Uuden sukupolven ajoavustinjärjestelmät
Siirtyminen ajoavustinjärjestelmissä kuudenteen sukupolveen tuo E-sarjaan uusia ominaisuuksia. Niitä ovat esimerkiksi: entistä suorituskykyisemmät kamera- ja tutkajärjestelmät näkevät jopa yli 500 metrin päähän. Lisäksi auton avustintoiminnot hyödyntävät kartta- ja navigointitietoja. Siten ajoavustinpakettiin sisältyvä aktiivinen etäisyysavustin DISTRONIC PLUS pystyy ajoreittiin perustuen avustamaan kuljettajaa useissa erilaisissa tilanteissa ja sovittamaan ajonopeuden ennakoiden esimerkiksi kaarteeseen, risteykseen tai liikenneympyrään sopivaksi.
Katveavustin varoittaa myös alhaisilla nopeuksilla vaara-alueella liikkuvista autoista ja myös polkupyöristä. Ensi kertaa avustin voi varoittaa kuljettajaa ulkopeiliin ilmestyvällä varoitusmerkillä ‒ auton ollessa paikallaan ja ennen kuin kuljettaja nousee autosta ‒ siitä, että ohi ajaa ajoneuvo kriittisellä alueella. Jos kuljettaja käyttää tällä hetkellä ovenkahvaa, kuuluu lisäksi varoitusääni.
Väistöohjausavustin voi avustaa kuljettajaa välttämään uhkaavan törmäyksen