Kehärata yhdistää ja kasvattaa Vantaan eri osia

Matkustajamäärät kuitenkin lähivuosina, sillä kehärata on vilkastuttanut maankäyttöä uusien ja vanhojen asemien lähiympäristöissä.

Kehärata on reilun kahden vuoden ajan helpottanut matkustamista paitsi Vantaalta Helsinkiin niin myös Vantaan sisällä. Kesällä 2015 valmistunut kehärata yhdistää Vantaan eri osia nopealla junayhteydellä. Esimerkiksi Hiekkaharjusta pääsee lähijunalla suoraan Myyrmäkeen, tai Martinlaaksosta Lentoasemalle. Aiemmin piti körötellä bussilla ja pahimmassa tapauksessa piti vaihtaa bussilinjalta toiselle.

Kehäradan valmistuminen mullisti Vantaan bussilinjastoa, kun Helsingin seudun liikenne HSL -kuntayhtymä halusi lisätä bussien syöttöliikennettä kehäradalle. Samalla suoria bussiyhteyksiä Vantaalta Helsingin keskustaan karsittiin. Lentokenttäbussi 615 kuitenkin säilytettiin, samoin joitakin muita bussilinjoja Helsingin kantakaupunkiin.

HSL julkaisi viime keväänä selvityksen kehäradan liikenteellisista vaikutuksista. Selvityksen mukaan junan osuus pääkulkutapana nousi pääkaupunkiseudulla 10 prosenttia vuodesta 2014 vuoteen 2016. Helsinki-Vantaan lentoasemalle saapuneista matkustajista 22 prosenttia saapui lentoasemalle bussilla ja 25 prosenttia saapui kehäradan junalla. Ennen kehäradan valmistumista lentoasemalle saapui bussilla 35 prosenttia matkustajista.

Kehäradan uusista rautatieasemista vilkkaimmat ovat Lentoasema, Kivistö ja Leinelä.

Kehäradan vähiten käytetyimmät uudet asemat ovat Vehkala ja Aviapolis. Vehkalan asema sijaitsee lähes maaseutumaisessa ympäristössä, eikä aseman lähellä ole juurikaan asutusta. Vehkalan asemalla on päivittäin vain joitakin satoja käyttäjiä. Aviapoliksen asema puolestaan valmistui paikkaan, jonka kehittyminen asuin- ja työpaikka-alueeksi tapahtuu vasta tulevaisuudessa. Esimerkiksi suuri osa Veromiehen työpaikoista, Pakkalan ja Kartanonkosken asuntoalueet sekä Jumbon kauppakeskus ovat liian kaukana Aviapoliksen asemasta. HSL:n matkustajatilaston mukaan Aviapoliksen asemalla oli käyttöönottovuonna 2015 vain 2300 matkustajaa päivässä.

Matkustajamäärät kuitenkin kasvavat lähivuosina, sillä kehärata on vilkastuttanut maankäyttöä uusien ja vanhojen asemien lähiympäristöissä. Kehärata synnyttää oikeastaan kokonaisia uusia asuinalueita. Leinelän uutta asuinaluetta ei olisi ilman kehärataa. Kivistössä asuu tällä hetkellä 5800 asukasta, mutta viiden vuoden päästä asukasluku on melkein tuplaantunut. Vuonna 2023 Kivistössä ennustetaan olevan 10 300 asukasta. Aviapolis kuuluu Veromiehen tilastoalueeseen ja myös Veromiehen asukasluku mullistuu. Tällä hetkellä Veromiehessä asuu vain 485 vantaalaista ja lähivuosina väkiluku kasvaa yli kolmeentuhanteen.

Asukasluku kasvaa niinikään myös Myyrmäessä, Martinlaaksossa, Tikkurilassa ja hieman jopa pienessä Hiekkaharjussakin.

Kehäradalle valmistui viisi uutta juna-asemaa, mutta jos asemavaraukset joskus valmistuvat, uusien asemien määrä nousee yhdeksään. Asemavaraukset ovat Petas, Lapinkylä, Viinikkala ja Ruskeasanta.

Teksti: Jani Jakonen Kuva: Liikennevirasto

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.