Selvitys: Valtatie 25 tulee laittaa kuntoon

Tuoreessa Destian tekemässä Valtatie25 - Uudenmaan kehäväylä raportissa käsitellään tien valtakunnallista ja alueellista merkitystä, nostetaan esiin ongelmakohtia sekä esitetään niihin ratkaisuja. Kuva: Destia

Valtatie 25 eli Uudenmaan kehäväylä ei vastaa nykyisiin eikä tuleviin elinkeinoelämän tarpeisiin, todetaan tuoreessa valtatien varren kuntien ja kauppakamarien selvityksessä.

– Pääosin 1960- ja 70-luvuilla rakennettu tie ei vastaa nykyvaatimuksia, mikä näkyy turvallisuus- ja sujuvuusongelmina. Alueen yritykset ovat hyvin kasvuhakuisia, mutta tien tila huolestuttaa laajasti, kerrotaan Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin tiedotteessa.

Valtatie 25:n vyöhykkeelle on selvityksen mukaan suunnitteilla yli 7 miljardin arvosta investointeja. Logistisen toiminnan laajentuminen Kehä III:n alueelta pohjoiseen näkyy kasvavina liikennemäärinä valtatie 25:n vaikutusalueella.

Lisäksi kyseisellä tiellä tapahtuu paljon liikenneonnettomuuksia.

– Vuosien 2019–2023 aikana valtatiellä 25 on tapahtunut yli 200 liikenneonnettomuutta, joista 16 kuolonkolareita. Joka kolmannessa onnettomuudessa oli mukana raskas ajoneuvo. Onnettomuudet heikentävät kuljetusten toimintavarmuutta. Jokainen onnettomuus aiheuttaa inhimillisen kärsimyksen ohella mittavia kustannuksia yhteiskunnalle, kerrotaan tiedotteessa.

– Liikenneonnettomuuksien lisäksi valtatiellä 25 tapahtuu lähes 300 riistaonnettomuutta vuodessa. Liikenneturvallisuutta on parannettava mahdollisimman pian.

Selvityksessä katsotaan, että tien sujuvuutta ja turvallisuutta voidaan parantaa muun muassa liittymiä kehittämällä ja tien kapasiteettia kasvattamalla.

– Esimerkiksi 2+2-kaistaisella tiellä mahdollistetaan sekä liikenteen sujuvuus että turvallisuus suurillakin liikennemäärillä molempiin suuntiin. 1+2-kaistaisella tiellä saavutetaan turvallisuusetuja, mutta sujuvuusedut saavutetaan vain toiseen suuntaan. Joillakin osuuksilla riittää tie, jonka kaistat ja pientareet ovat tarpeeksi leveät.

Valtatie 25, Uudenmaan kehäväylä -selvityksen ovat julkaisseet Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari, Länsi-Uudenmaan kauppakamari ja Helsingin seudun kauppakamari sekä Hangon, Raaseporin, Lohjan, Vihdin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän kunnat 26.11.2024. Työn on toteuttanut Destian Strategiset Liikennejärjestelmät -yksikkö.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.