Matinkylässä vaaditaan pikaisia ratkaisuja alueen liikenneongelmiin

Matinkylän liikennehaasteista keskusteltiin Ison Omenan kirjastossa pidetyssä yleisötilaisuudessa vajaan seitsemänkymmenen hengen voimin. Paikalle oli saapunut muun muassa alueen asukkaita.

Matinkylän alueen liikenne- ja pysäköintiongelmia puitiin Ison Omenan kirjastossa pidetyssä yleisötilaisuudessa 21. syyskuuta.

Monet Matinkylän yritykset, asukkaat ja alueella asioivat katsovat, että alueen katuverkkoa ja autopaikoitusta ei ole suunniteltu nykyisille liikenne- ja automäärille. Ongelmien pelätään pahentuvan jatkossa, kun Matinkylä kasvaa entisestään.

Ison Omenan Citymarket-kauppias Toni Pokela vetosi yleisötilaisuudessa Cityconin tiedotteen mukaan vahvasti pikaisten ratkaisujen tarpeeseen, sillä Matinkylän liikenneongelmat ovat kärjistymässä.

– Olen toiminut K-Citymarket Ison Omenan kauppiaana vuodesta 2001 alkaen. Jo Ison Omenan avajaispäivinä askarrutti, miten Matinkylän liikennejärjestelyt tulevat toimimaan. Keskustelua on käyty yli 20 vuotta, ja tilanne on vuosien varrella vain vaikeutunut, Pokela kertoi

Ison Omenan keskuspäällikkö Mika Mustasillan mukaan Matinkylän alueen kasvu uhkaa tukehtua lähivuosina.

– Alueella avautuu vuoden alussa 900 oppilaan lukio, jonka yhteydessä toimii myös tuhat katsojaa vetävä Espoon suurin liikuntahalli. Asiointiliikenteen mittavasta kasvusta huolimatta rakennuksen yhteyteen ei olla suunniteltu yhtään pysäköintipaikkaa, eikä edes kunnollista jättöpaikkaa, Mustasilta ihmetteli.

Mustasilta esitteli kaupungin edustajille alustavia nopeastikin toteutettavia vaihtoehtoja, joita konsulttiyhtiö Ramboll on Cityconin toimeksiannosta valmistellut.

Yhdessä vaihtoehtoehdossa esitetään, että Matinkylän keskusta-alueen liikenneopastus muutetaan dynaamiseksi liikennetilanteen mukaan vaihtuvaksi, eli opastetaan autoliikennettä sen ruuhkautuessa vaihtoehtoisille ja väljemmille reiteille.

Toisessa vaihtoehdossa ehdotetaan, että Piispansillalta Ison Omenan pysäköintihalliin menevän autokaistan muokkaamisella ja opastuksien selkeyttämisellä saataisiin vähennettyä Suomenlahdentien sisäänajon ruuhkaisuutta.

Kolmas vaihtoehto väläyttää, että Länsiväylältä luodaan suora ajoyhteys vajaakäytöllä olevaa bussikaistaa pitkin suoraan Markkinakadulle liikennetilanteen mukaan vaihtuvan opastuksen avulla niinä aikoina, kun se ei aiheuta joukkoliikenteen toimivuudelle häiriöitä.

Cityconin tiedotteen mukaan Espoon kaupunki laatii yhdessä Cityconin kanssa perusteellisen selvityksen alueen liikenneratkaisuista.

– Selvitämme muun muassa yhteyksiä Länsiväylälle ja Kehä II:n suuntaan, samalla kun tutkimme vaikutuksia katuverkolle. Katsomme kokonaisuutta, joten tarkastelemme samalla kävely- ja pyöräily-yhteyksien toimivuutta. Pidän Cityconin ehdotusta liikennetilanteen mukaan vaihtuvasta dynaamisesta opastuksesta hyvänä ideana. Senkin toteuttamiskelpoisuus selvitetään, kertoi Espoon kaupungin liikennesuunnittelupäällikkö Susanna Kaitainen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.