Helsinki-Vantaan lentoaseman 10 vuoden kehitystyö valmistui

Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöaula.

Helsinki-Vantaan lentoaseman historian mittavin, reilun yhden miljardin maksanut kymmenvuotinen kehitysohjelma on valmistunut.

Kehitysohjelman myötä terminaalin pinta-ala kasvoi 45 prosenttia. Sen ansiosta matkustajille saatiin uudet modernit lentoasematilat.

Lentoaseman lähtö- ja tuloaulat uudistettiin täysin, mikä mahdollisti siirtymisen kahdesta terminaalista yhteen terminaaliin.

Tämän lisäksi myös turvatarkastus, myymälät, ravintolat, palvelut sekä pysäköinti- ja joukkoliikennejärjestelyt uudistettiin.

Uusi matkakeskus linkittää eri liikennemuodot ja tarjoaa yhteyden paikallis- ja kaukoliikenteen bussiterminaaliin, pääkaupunkiseudun lähiliikenteen juna-asemalle, taksiasemalle sekä pysäköintitaloon.

Finavian mukaan se huomioi kehitysohjelman sisällössä vahvasti myös lentoyhtiöasiakkaat.

Laajennetun asematason, uusien lentokoneiden pysäköintipaikkojen, matkustajasiltojen ja kasvaneen matkatavarankäsittelykapasiteetin ansiosta lentoyhtiöt pystyvät Finavian mukaan toimimaan sujuvasti Helsinki-Vantaan lentokentällä ja palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin.

– Helsinki-Vantaan vuonna 1952 Helsingin olympialaisiin avattu lentoasema rakentui vuosikymmenien saatossa pala palalta, ja terminaalin osat edustivat eri vuosikymmenten suunnittelua ja arkkitehtuuria. Nyt kaikki toiminnot ja palvelut on tuotu saman katon alle. Tämän mahdollistaa sujuvan asiakaskokemuksen, pitää välimatkat lentoasemalla lyhyinä ja kaikki palvelut helposti saavutettavina, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki kertoo tiedotteessa.

Kansainvälinen lentoasemajärjestö ACI (Airports Council International) myönsi Helsinki-Vantaalle kokoluokassaan Euroopan parhaan lentoaseman tunnustuksen kesäkuun lopulla.

Valintaperusteina olivat muun muassa vastuullisuustyö, operatiivinen tehokkuus, innovaatiot ja palautuminen pandemiasta.

– Massiivisen rakennushankkeen lisäksi saavutimme myös hankkeelle asettamamme kunnianhimoisen asiakastyytyväisyystavoitteen. Lentoaseman toiminta jatkui normaalina koko kehitysohjelman ajan, ja samaan aikaan matkustajien positiivinen asiakaskokemus kasvoi rakentamisen keskellä. Asiakastyytyväisyys Helsinki-Vantaan lentoasemaan oli jo ennen kehitysohjelman aloitusta hyvä, ja olen erittäin iloinen, että se on jatkunut nousujohteisena, Kimmo Mäki jatkaa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman food court Schengen-porttialueella.
Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöaula.
Helsinki-Vantaan lentoaseman pääsisäänkäynti.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.