HSL:n poliittiset päättäjät ratkaisevat, lakkautetaanko Etelä-Helsingissä tärkeät bussilinjat.
HSL:n hallitukselle esitetään runkobussilinjojen 20 ja 30 lakkauttamista lähivuosina yhtenä toimenpiteenä monikohtaisessa Länsi-Helsingin linjastosuunnitelmassa.
HSL:n hallitus jätti esityksen pöydälle 26. toukokuuta ja se käsittelee esitystä uudestaan seuraavassa kokouksessaan 10. kesäkuuta.
Länsi-Helsingin linjastosuunnitelma käsittää, nimestään huolimatta, muutoksia myös Helsingin eteläisen kantakaupungin joukkoliikenneyhteyksiin.
Runkobussilinjat 20 ja 30 liikennöivät Länsi-Helsingin lisäksi myös eteläisessä kantakaupungissa. Monien asukkaiden mukaan ne palvelevat hyvin Ullanlinnan, Punavuoren ja Eiran alueita.
Huolta herättää se, että lähes koko Tehtaankadun eteläpuolinen alue olisi jäämässä kokonaan ilman joukkoliikenneyhteyksiä.
Länsi-Helsingin linjastosuunnitelman luonnosvaiheessa HSL sai kritiikkiä muun muassa runkolinjojen 20 ja 30 liikennöinnin päättymisestä.
Lisäksi Eteläiset Kaupunginosat ry on laatinut vetoomuksen Etelä-Helsingin joukkoliikenneyhteyksien parantamiseksi, ja kesäkuun alussa nettiadressiin oli kertynyt yli 610 allekirjoitusta.
Länsi-Helsingin linjastosuunnitelma kytkeytyy uusien raitiotieyhteyksien rakentamiseen Länsi-Helsinkiin ja läntiseen kantakaupunkiin.
Kannelmäen pikaraitiotien lisäksi Länsiratikat-hankkeessa toteutetaan myös uusi raitiotie eteläisestä kantakaupungista Kampin keskukseen. Kokonaan uutta raitiotietä rakennetaan Fredrikinkadulle Bulevardin ja Kampintorin väliselle osuudelle.
Linjastosuunnitelmassa esitetään, että tulevaisuudessa raitiolinjat 5 ja 10 liikennöisivät eteläiseen kantakaupunkiin Tehtaankadulle Eiran päätepysäkille.
Länsi-Helsingin linjastosuunnitelman muutokset astuisivat voimaan vaiheittain vuosien 2029–2031 aikana.


