Millaisella raitiovaunukalustolla liikennöidään Raide-Jokerin pikaraitiotietä vuodesta 2024 alkaen?
Siitä voi saada osviittaa kesästä 2021 lähtien, kun HKL testaa ensimmäisen Helsinkiin tulevan pikaraitiovaunun prototyyppiä kantakaupungissa. Prototyyppivaunun voi siis pongata kantakaupungin raitioteillä.
-Prototyyppivaunusta saatuja käyttökokemuksia hyödynnetään sarjatuotantovaunun ratkaisuja viimeisteltäessä. Tässä vaiheessa myös matkustajat pääsevät tutustumaan uuteen pikaratikkaan, Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL tiedotti.
Ensimmäinen uuden sukupolven pikaratikka tuotiin Helsinkiin Skoda Transtechin tehtaalta Kajaanin Otanmäestä 9. huhtikuuta. Raitiovaunu vietiin Koskelan varikolle, missä se valmistellaan testiajoja varten.
Kyseessä on ensimmäinen pääkaupunkiseudun tulevaan pikaratikkaliikenteeseen valmistettu ForCity Smart Artic X54 -vaunu. Vaunut ovat kahteen suuntaan ajettavia, joten niissä on ohjaamot kummassakin päässä ja ovet molemmilla sivulla. Ratikat ovat 34 metriä pitkiä, ja tarvittaessa niitä on mahdollista myöhemmin pidentää noin kymmenellä metrillä. Pikaratikan lattia on pysäkkilaiturien kanssa samalla tasolla, eikä pikaratikan sisällä ole portaita. Kantakaupungissa pikaratikat käyttävät samoja raiteita kuin nykyiset raitiovaunut.
Ensimmäiset Škoda Transtechin toimittamat 29 vaunua otetaan käyttöön Raide-Jokeri -hankkeen valmistuttua aloittavalla pikaraitiotie 550 -linjalla. HKL on tilannut lisäksi 23 samanlaista, tyyppinimeltään ForCity Smart Artic X54 -vaunua Kruunusillat-raitiotieyhteyden tarpeisiin.
Pikaratikat tulevat olemaan Helsingin seudulla keskeinen uusi liikkumisratkaisu. Pikaraitiotie 550:n ja Laajasalon Kruunusillat-yhteyden lisäksi pikaratikat tulevat 2020-luvulla liikennöimään muun muassa Vihdintien pikaraitiotietä pitkin Helsingin keskustan ja Kannelmäen välillä.