Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi 7. huhtikuuta Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelman.
Pitäjänmäenbaanan suunnitelmassa määritellään Pitäjänmäenbaanaksi nimetyn pyöräliikenteen runkoyhteyden toteuttamisperiaatteet ja kustannusarvio koko pituudella Pasilasta Pitäjänmäkeen Espoon rajalle asti.
– Pitäjänmäenbaanan rakentamisen yleisenä tavoitteena on parantaa Pasilan ja Luoteis-Helsingin välisiä pyöräily-yhteyksiä, sillä yhteydet keskustaan ovat nykyisin epäselvät ja epäjatkuvat, mikä vähentää merkittävästi pyöräliikenteen potentiaalia, tiedotti Helsingin kaupunki.
Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelma koostuu seitsemästä osuudesta.
Baanan osien rakentaminen tai käyttö eivät ole toisistaan riippuvaisia, vaan osuuksia voidaan toteuttaa omassa aikataulussaan ja liittää osaksi olemassa olevaa infrastruktuuria.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 7,7 miljoonaa euroa.
Yleissuunnitelman osuuksista laaditaan kaupunkiympäristön toimialalla katu- ja puistosuunnitelmat, joiden suunnittelu voi alkaa 2025-2026 alkaen. Pitäjänmäenbaanan rakentamiseen on varauduttu kymmenen vuoden investointiohjelmassa.