Pasilan Veturitien rakentamisessa käytetään vähähiilistä betonia

Keski-Pasilassa parhaillaan rakennettava Veturitie ja Ratapihakorttelit -hanke toteutetaan Helsingin kaupungin mukaan vähäpäästöisenä työmaana osana kaupungin Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelmaa.

Kaupungin tavoitteena on vähentää rakennustyömailla syntyviä hiilidioksidipäästöjä, joihin Helsingin kaupunki ja urakoitsija Kreate Oy ovat vastanneet käyttämällä osittain Veturitien rakentamisessa uutta CO2-päästöjä vähentävää vähähiilibetonia.

– Kaupunkiympäristön toimialan kaikki kilpailutetut hankkeet ovat vähäpäästöisiä ja pyrimme ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Veturitienkin työmaalla käytämme vain uusiutuvaa dieseliä ja sähköä. Lähialueiden ilmanlaatua parannamme käyttämällä tiukkojen päästöluokkavaatimusten työkoneita. Lisäksi käytämme ainoastaan hiilivapaata energiaa ja sähköä, kertoi tiedotteessa projektinjohtaja Juuso Luoto.

Veturitien työmaalla käytetään vähähiilibetonia. Vähähiilibetoni on Lujabetonin kehittämä tavallista betonia ympäristöystävällisempi vaihtoehto, ja sen avulla pystytään vähentämään rakentamisen hiilidioksidipäästöjä huomattavasti, kerrottiin kaupungin tiedotteessa.

– Olemme hyödyntäneet vähähiilibetonia myös aiemmissa kohteissamme, joten päätimme ehdottaa sen käyttöä myös Veturitien kohteessa. On hienoa, että Helsingin kaupunki suhtautui vähähiilibetonin käyttöön positiivisesti, kertoi urakoitsijan projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatesta.