Helsingin kaupunki laatii parhaillaan yleissuunnitelmaa Pitäjänmäenbaanan linjaukselle.
Pitäjänmäenbaana on pyöräliikenteen pääreitti, joka kulkee junaradan varressa Pasilan asemalta Haagan ja Pitäjänmäen kautta Espoon rajalle.
Parhaillaan laadittavassa Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelmassa muodostetaan lähtökohdat tarkemmalle suunnittelulle: määritetään Pitäjänmäenbaanan linjaus ja suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja vaikutukset.
– Tavoitteena on parantaa nykyisen pyörätien laatua korkeatasoiseksi pyöräilyn pääreitiksi, ja samalla parantaa myös kävelyn olosuhteita. Nykyinen reitti ei vastaa baanan laatutasoa esimerkiksi jalankulun erottelun ja pyöräilyolosuhteiden osalta, kerrotaan kaupungin tiedotteessa.
– Pitäjänmäenbaanan eri osuuksilla tarkastellaan erilaisia toteutusratkaisuja, kuten reitillä olevien korkeuserojen tasaamista, pyöräilyn ja kävelyn tilan lisäämistä reittiä leventämällä ja nykyisten siltojen leventämismahdollisuuksia. Tarkastelujen ja saadun palautteen perusteella yleissuunnitelmassa valitaan jatkosuunnitteluun etenevät suunnitteluratkaisut.
Pitäjänmäenbaanan suunnittelualueella on sekä jo suunniteltuja että jo parannettuja osuuksia, mitkä yhteensovitetaan laadittavan yleissuunnitelman kanssa.
Pitäjänmäenbaanan kokonaispituus on noin 5,5 kilometriä, josta on jo parannettu noin 500 metrin osuus Huopalahden aseman läheisyydessä. Lisäsi Veturitiellä Ilmalassa on juuri valmistunut noin 300 metrin osuus.
Pitäjänmäenbaanan yleissuunnitelma on tarkoitus valmistua kesällä 2024.
Tämän jälkeen aloitetaan reitin osuuksien toteutussuunnittelu. Pitäjänmäenbaana rakennetaan osissa ja joillain osuuksilla rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2025.