Merihaansillasta tulee matala laiturimainen silta.
Merihaassa näkyvät ensimmäiset merkit Merihaansillan rakennustöiden käynnistymisestä.
Merihaan kaakkoiskulmassa aivan Kulttuurisaunan kupeessa on esimerkiksi purettu vanhoja rantarakenteita ja rakennettu sillan maatukia.
Hieman yli 400 metriä pitkä Merihaansilta on yksi Kruunusillat-raitiotien kolmesta sillasta ja se yhdistää Merihaan ja Nihdin.
Kruunusiltojen kaksi muuta siltaa, Kruunuvuorensilta ja Finkensilta, ovat olleet rakenteilla jo pitkään.
– Merihaansillan rakentaminen aloitetaan vasta nyt, koska sen valmistumisaikataulu on sidoksissa Hanasaaren hiilivoimalan toiminnan alasajoon, tiedotti Kruunusillat-allianssi.
Merihaansillan rakennustöitä on jo kesän ja syksyn aikana valmisteltu Nihdissä esimerkiksi purkamalla vanhoja laiturirakenteita ja porapaaluttamalla uutta rantamuuria.
Merihaansillan työsillan rakentaminen aloitetaan alkutalven aikana molemmilta rannoilta. Työsilta on väliaikainen rakenne, jolta käsin varsinaista siltaa rakennetaan.
Sekä maatukien että työsillan rakentaminen vaatii lyönti- ja porapaalutusta. Nämä työt jatkuvat alkuvuoteen 2024, mutta eivät yhtäjaksoisina. Esimerkiksi 15.4.-31.7.2023 paalutuksesta pidetään pitkä tauko meriluonnon vuoksi.
– Työsillan rakentamisesta aiheutuu enemmän melua kuin varsinaisen sillan rakentamisesta. Se on suurempi kuin varsinainen silta ja sen täytyy kantaa isoja työnaikaisia kuormia, kuten raskaita työkoneita, kerrottiin tiedotteessa.
Varsinaisen sillan valmistuttua työsilta puretaan pois, ja kaikki sen paalut nostetaan merestä ylös.
Merihaansillan rakentamiseen liittyy muutama erikoisuus.
– Matala, laiturimainen rakenne on tavallaan jo itsessään erikoista. Silta rakennetaan betonilaattasiltana, eikä palkkisiltana, mikä olisi yleisempi sillanrakennustapa.
Sillan ollessa alituskorkeudeltaan vain 2,5 metriä, sen Nihdin puoleiseen reunaan rakennetaan ajoneuvonosturien avulla avattava osuus. Aukko voidaan avata vain poikkeustapauksissa.

