Kirjastokirjoja voi nyt suositella muille hauskalla tavalla

Tunnemerkki tarjoaa apua kirjavalintojen tekemiseen. Kuva: Daniel Leiviskä

Helsingin kaupungin kirjastoissa on otettu kokeilukäyttöön hauskannäköisiä kirjanmerkkejä, joita asiakkaat voivat sujauttaa kirjojen väliin merkiksi muille asiakkaille.

Uusia kirjanmerkkejä kutsutaan tunnemerkeiksi.

– Tunnemerkki on uusi, yhteisöllinen suosittelutapa, joka tarjoaa apua kirjavalintojen tekemiseen ja toisaalta mahdollistaa inspiroivan lukukokemuksen jakamisen muille. Tunnemerkki on kirjanmerkki, joka kuvastaa tunnekokemusta, jonka luettu kirja on herättänyt. Lukijat voivat suositella lukemaansa kirjaa toisille lukijoille merkkien avulla tai tunnistaa, millaista tunnetta haluaisi itse kokea lukemisen kautta, kerrotaan Helsingin kaupungin tiedotteessa.

Tunnemerkkejä on kokeilussa käytössä neljä erilaista: Oivalluttava, Kihelmöivä, Virkistävä ja Sykähdyttävä.

Näihin neljään adjektiiviin päädyttiin siksi, että ne ovat keskenään riittävän erilaisia, tunnetiloja kuvaavia ja ymmärrettäviä.

Käytännössä tunnemerkit sijaitsevat kirjastoissa palautusautomaattien läheisyydessä, jolloin asiakas voi sujauttaa palauttamansa kirjan väliin sopivan merkin ja jättää kirjan uuden lukijan löydettäväksi.

Tunnemerkit ovat käytössä kokeilun ajan kaikissa helsinkiläisissä kirjastoissa. Tunnemerkit on suunniteltu yhdessä palvelumuotoilutoimisto Kuudes Helsingin kanssa.

Kokeilun taustalla ovat havainnot siitä, että ihmisiä kiinnostavat muiden lukemat kirjat ja toisaalta heillä on tarve jakaa omia lukukokemuksiaan muille. Tunnemerkeissä hyödynnetään valintamuotoilua, jossa ajatus on auttaa ihmisiä tekemään valintoja suuresta määrästä erilaisia vaihtoehtoja. Lopputulokseen päädyttiin palvelumuotoiluprosessissa, jossa havainnoitiin ja kuunneltiin keskustakirjasto Oodin asiakkaita ja työntekijöitä.

Lukijat voivat suositella lukemaansa kirjaa toisille lukijoille tunnemerkkien avulla. Kuva: Daniel Leiviskä

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.