Helsingin kaupungin Kalasatamasta Pasilaan -hanke rakentaa Kalasataman ja Pasilan välille raitiotien sekä lukuisia liittyviä hankkeita, kuten katualueita. Raitiotie täydentää Helsingin kestävän liikkumisen raideverkostoa ja tukee Helsingin visiota olla maailman toimivin kaupunki.
Allianssiryhmä suunnittelemaan Kalasataman raitiotielinjaa ja kestävää Helsinkiä
Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL on valinnut Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen päätoteuttajiksi allianssiryhmittymän, johon Swecon lisäksi kuuluvat Destia ja WSP.
”Olen erittäin iloinen, että me Swecolla saamme olla yhteistyössä kehittämässä pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä kestävämmäksi ja sujuvoittamassa samalla tuhansien suomalaisten arkea Kalasataman raitiotielinjan myötä. Sweco on Pohjoismaiden johtava raide- ja infrasuunnittelun asiantuntija ja meillä on vahva osaaminen allianssihankkeista, projektinjohto- ja rakennuttamistehtävistä. Meille on tärkeää olla mukana tukemassa kasvavien kaupunkien hiilineutraaliustavoitteita konkreettisin tavoin”, sanoo Markku Varis, Sweco Finlandin maajohtaja.
4,5 kilometrin raitiotielinja
Raitiotie rakennetaan osaksi Helsingin kehittyvää kaupunkirakennetta, ja se täydentää osaltaan kestävän liikkumisen raideverkostoa. Valmistuessaan yhteys tarjoaa sujuvan raitiotieyhteyden reitille Nihti–Kalasataman metroasema–Vallilanlaakso–Pasila, ja yhdistää raitiovaunut, metron ja junat tosiinsa. Linjan pituus on noin 4,5 kilometriä.
”Hanke tukee osaltaan kaupunkikuvan kokonaiskehitystä ja kestävän liikkumisen verkoston laajenemista. Toivotan kaikki tervetulleiksi yhteiselle hankematkalle Kalasatamasta Pasilaan!” toteaa HKL:n projektipäällikkö Mikko Asikainen.
Sweco on Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen lisäksi mukana kaikissa Suomessa meneillään olevissa raitiotiehankkeissa: Kruunusillat-yhteys Helsingissä, Raide-Jokeri Helsingin ja Espoon alueella sekä Tampereen Ratikassa.