Vartiosaaren ja Laajasalon välillä aloitti tällä viikolla Helsingin saariston ensimmäinen sähköllä toimiva yhteyslauttakokeilu. Lautta kulkee Reposalmella 23. elokuuta asti joka viikko tiistaista sunnuntaihin klo 9.00-19.00. Lautalle mahtuu kerralla kuusi matkustajaa, eikä lautalla ole aikataulua, vaan se toimii kutsupalveluna Callboats-mobiilisovelluksella. Eli puhelimeen tai muuhun mobiililaitteeseen ladataan sovellus, jolla lautta kutsutaan paikalle. Lauttamatkan hinta yhteen suuntaan on 7−17-vuotiailta yhden euron ja aikuisilta kaksi euroa.
Idea Vartiosaaren yhteysalukseen tuli Helsingin osallistuvan budjetoinnin, OmaStadin, kautta. Osallistuvan budjetoinnin ”Vartiosaaren aurinkosähkölautta Reposalmeen” -ehdotus sai OmaStadin äänestyksessä lopulta 1626 ääntä ja päätyi siis toteutusvaiheeseen asti. Tämän kesän lauttayhteys on ensimmäinen kokeilu aiheesta. Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki etsi paikkaa uudenlaisen Callboats-lautan kokeilulle, ja ajankohtainen tarve löytyi Vartiosaaresta.
”Tämä on todella kiinnostava uusi kokeilu, joka lisää kaupunkilaisten ja matkailijoiden virkistäytymismahdollisuuksia Helsingin ytimessä. Iso kiitos tästä kuuluu Helsingin osallistuvalle budjetoinnille ja alkuperäisen ehdotuksen tekijöille Vartiosaaressa ja Laajasalossa, joiden avulla ja idean perusteella tämä uusi lauttayhteys on ylipäätään mahdollista. Tällainen helsinkiläisten, kaupungin asiantuntijoiden ja yritysalan yhteiskehittelyn innovatiivinen lopputulos on jo melko historiallinenkin saavutus”, iloitsee Helsingin merellisen strategian projektipäällikkö Minttu Perttula.
”Lisäksi Vartiosaaren palvelut muutenkin kehittyvät tänä kesänä, sillä sinne on tulossa esimerkiksi uusi merkitty ulkoilureitti, opastauluja ja käymälöitä”, Perttula jatkaa.
Katetulla katamaraanilla ulkoilemaan
Vesimatka Vartiosaaresta Laajasaloon Reposalmen poikki on noin 150 metriä. Sähköllä toimiva katettu katamaraanilautta kulkee täysillä akuilla liki koko päivän ajan, mutta lyhyitä lataustaukoja saattaa tulla myös päivällä, varsinkin jos liikenne on vilkasta.
”Sähkölautan akut ladataan pääasiassa yön aikana laiturissa. Katamaraanin katolla on myös aurinkopaneeleja, jotka etenkin aurinkoisella säällä keräävät akkuihin energiaa”, kertoo Callboats-lautan ja -sovelluksen kehittäneen Mente Marine Oy:n toimitusjohtaja Peter Ostberg.