Haagan kaduilla on elokuun puolivälistä lähtien alkanut liikennöimään pitkiä oranssin värisiä haitaribusseja.
Aiemmin kesällä samoja busseja näkyi Haagassa testiajoissa.
Kyse on bussiyhtiö Nobina Oy:n uudenlaisista sähkönivelbusseista, joilla yhtiö liikennöi uutta runkolinjaa 40 Kannelmäestä Haagan kautta keskustaan Elielinaukiolle.
Runkolinjat poikkeavat tavallisista bussilinjoista muutamalla tavalla. Runkolinjoilla on käytössä avorahastus, eli linja-autoon voi nousta kyytiin myös keskiovesta ilman, että matkalippua tarvitsee näyttää kuljettajalle. Lisäksi runkolinjat eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä.
Haagassa runkolinja 40 kuitenkin käyttää lähes kaikkia reitillä olevia pysäkkejä. Haagan ajosuunnasta liikennöitäessä välistä jäävät ainoastaan pysäkit Näyttelijäntie 22 Pohjois-Haagassa ja pysäkki Haagan paloasema Etelä-Haagan puolella. Keskustan suunnasta tultaessa bussi 40 ei pysähdy myöskään Mäkipellon aukion pysäkillä. Sillä ei ole pysäkkiparia Haagan ajosuunnasta.
HSL listasi nettisivullaan hyvissä ajoin ennen runkolinjan käynnistymistä pysäkit, joilla linja pysähtyy ja joilla se ei pysähdy. Listauksessa on myös lyhyet perustelut.
– Lyhyt pysäkkiväli. Pysäkille jää useita muita linjoja, HSL perustelee sitä, miksi bussi 40 ei pysähdy Näyttelijäntie 22:ssa.
– Melko vähän nousijoita. Talontien ja Haagan torin pysäkit lähellä. Pysäkki poistuu käytöstä, on perustelu Haagan paloaseman väliin jättämiselle.
Runkolinjat liikennöivät tiheästi: bussilla 40 on tiheimmillään lähtöjä kuuden minuutin välein.