Muun muassa Keravaa, Järvenpäätä ja Jokelaa palvelevalle R-junan reitille on tiedossa uudentyyppisiä lähijunia vuodesta 2026 alkaen.
VR hankkii 20 lähijunayksikköä sveitsiläiseltä Stadlerilta.
Hankintaan kuuluu lisäksi optiot tilata 50 junaa lisää ja niiden kunnossapito. Kalustohankinnan arvo ilman optioita on noin 250 miljoonaa euroa.
Uudet junat pääsevät käyttöön reittiliikenteessä keväästä 2026 alkaen. Ne tulevat linjoille D, R, T, Z ja M, joissa käytetään tällä hetkellä vuosina 1999–2005 käyttöön otettua Sm4-kalustoa. Suurin osa Sm4-junista siirtyy VR:n vanhemman Sm2-lähijunakaluston tilalle muille reiteille.
VR:n mukaan uudet lähijunat ovat 50 prosenttia energiatehokkaampia kuin VR:n nykyinen lähijunakalusto.
Junan sisustus on muokattavissa tarpeen mukaan, joten esimerkiksi pyöräpaikkojen määrää voi kasvattaa kesäksi.
Matkustusmukavuuteen on panostettu.
Uusissa junissa on pöydillä varustettuja istumapaikkoja, jotta lähijunamatkan taittaminen esimerkiksi läppärillä työskennellen sujuu entistä helpommin.
Lisäksi juniin tulee langaton verkkoyhteys ja latauspistokkeet kaikille istumapaikoille.
– Olemme määritelleet uusien junien ominaisuuksia kuunnellen asiakkaiden toiveita ja osallistaen henkilöstöämme. Haluamme parantaa asiakas- ja työtekijäkokemusta sekä energiatehokkuutta, minkä nämä junat mahdollistavat, sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula tiedotteessa.
Stadler voitti VR:n kilpailutuksen sekä laatu- että hintakategoriassa. VR:llä on hyviä kokemuksia Stadlerin FLIRT Sm5 -sähkömoottorijunien liikennöinnistä pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä. Kyseiset junat tulivat käyttöön vuonna 2009.






