Raitiovaunut kolistelivat Hämeentiellä jo 130 vuotta sitten

Joukkoliikennekaduksi nyt muuttuneella Hämeentiellä oli hevosten vetämää raitiovaunuliikennettä ensimmäisten katujen joukossa Helsingissä 130 vuotta sitten.

Itse asiassa koko Helsingin raitiovaunuliikenne täyttää 130 vuotta tänä vuonna. Vakituinen ja säännöllinen hevosvetoinen raitiovaunuliikenne alkoi vuonna 1891.

Hevosraitiovaunujen linjoja oli aluksi kaksi: Töölö-Kauppatori-Kaivopuisto ja Sörnäinen-Kauppatori-Lapinlahti. Tallit sijaitsivat Töölössä Ruusulan alueella. Samalla alueella, vuonna 1900, rakennetussa vaunuhallissa, sijaitsee nykyisin Ratikkamuseo, kerrotaan Raitioliikennemuseon nettisivulla.

Suomen Raitiotieseuran nettisivujen mukaan koeajot ja väliaikainen raitioliikenne aloitettiin joulukuun 1890 puolella reiteillä Pitkäsilta-Lapinlahti ja Kauppatori-Töölö. Säännölliseksi liikenne muuttui 21. kesäkuuta 1891, jolloin raitiotie oli valmis Sörnäisten ratikkalinjan hevostalleille asti.

– Päivää pidetään Helsingin raitioliikenteen syntymäpäivänä.

Sörnäisten linja kulki Hämeentiellä, Siltasaarenkadulla ja silloisella Pitkälläsillalla, joka myöhemmin korvattiin uudella sillalla. Tuolloin Hämeentien nimenä oli Itäinen Viertotie.

Ensimmäiset sähkökäyttöiset raitiovaunut otettiin säännölliseen liikenteeseen Helsingissä vuonna 1900.

– Ensimmäinen sähköratikka lähti liikenteeseen tuon vuoden syyskuussa reitille Töölö-Hietalahti, mainitaan Helsingin kaupungin liikennelaitoksen nettisivulla.

Hämeentien, kuten muunkin Helsingin raitiovaunuliikenteen historiaan, voi tutustua Suomen Raitiotieseuran nettisivuilla sekä Töölössä sijaitsevan Ratikkamuseon verkkosivujen avulla. Museon nettisivulta johtaa linkki Helsingin kaupunginmuseon kuvakokoelmiin, joissa on runsaasti nostalgisia valokuvia vanhoista raitiovaunuista Hämeentiellä Kalliossa ja Sörnäisissä.

Esimerkiksi Eino Heinosen vuonna 1950 ottamassa valokuvassa näkyy, kuinka vaatimattomia, lyhyitä ja kapeita Hämeentien raitiovaunupysäkit olivat ennen. Nykyajan esteettömyydestä, korotetuista pysäkeistä tai katoksista ei ollut tietoakaan.

Unto Laitila puolestaan nappasi osuvan kuvan Kurvin raitiovaunuliikenteestä vuonna 1969. Tuolloin Helsingissä elettiin vilkasta autoistumisen aikakautta ja yksityisautot tuntuivat olevan raitiovaunuliikenteen tiellä, kuten kuvasta näkyy.

Vuonna 1981 otetussa Pekka Vyhtisen kuvassa Kurvin ratikkapysäkit ovat saaneet katokset sekä suojakaiteet ehkäisemään matkustajien horjahtamista kapealta pysäkiltä ajoradalle.

Jani Jakonen

Raitiovaunu Hämeentiellä Haapaniemen kentän lähellä vuonna 1950. Kuva: Eino Heinonen / Helsingin kaupunginmuseo
Raitiovaunu ja henkilöautoja Hämeentiellä Vilhonvuorenkadun risteyksen kohdalla. Kuva: Unto Laitila / Helsingin kaupunginmuseo