Nurmijärven kunta ei liity Helsingin seudun yhteiseen joukkoliikennejärjestelmään (HSL) ainakaan seuraavaan kymmeneen vuoteen. Sen sijaan Nurmijärvellä on tämän vuoden alussa astunut voimaan oma joukkoliikenneuudistus.
Nurmijärven kunta, Hyvinkään kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus ovat solmineet alueellisen käyttöoikeussopimuksen kaudelle 1.1.2019 – 31.12.2028. Sopimuskumppaniksi on valittu Nurmijärven Linja Oy.
HSL:n ulkopuolelle jättäytyneellä Nurmijärvellä mennään kehityksessä toiseen suuntaan kuin naapurikunnassa Tuusulassa, joka liittyi HSL-kuntayhtymään vuoden 2018 alussa. Tuusulassa karsitaan vaihdottomia bussilinjoja Helsingin keskustaan. Sen sijaan Nurmijärvelta suorat linjat Helsingin keskustaan säilyvät, ja vuoroja on jopa lisätty.
– Vuoroja on esimerkiksi Klaukkalan ja Helsingin välillä ensi vuonna (2019) nykyistä enemmän ja tasaisemmin, kun Nurmijärven Linja Oy:n vuorot täyttävät palvelutasovaatimukset yksinään. Röykän palvelutaso paranee nykyisestä ja Nurmijärven Linjan vuorot ajavat siellä nykyistä paremmin, tiedotti Nurmijärven kunta viime vuoden lopulla.
– Röykän palvelutaso paranee myös iltaliikenteen laajentuessa.
Lisäksi Nurmijärvi-Helsinki väliset matkaliput ovat huomattavasti edullisempia kuin Tuusula-Helsinki väliset matkat. Nurmijärvi-lippu Helsinkiin maksaa kuukaudessa 100 euroa, kun Tuusulan asukkaiden on ostettava HSL:n lähiseutu 3 -lippu, joka maksaa 158,40 euroa kuussa. HSL:n lähiseutu 3 -lippu tosin kelpaa kaikissa HSL-kunnissa. Nurmijärveläiset joutuvat ostamaan esimerkiksi Helsingin sisäisille matkoille erikseen HSL-lipun.
Nurmijärven kunnanvaltuusto päätti vuonna 2017 olla liittymättä HSL:ään. Päätöstä perusteltiin esimerkiksi sillä, että kuntalaisten näkökulmasta pääosalle nykyinen hinnoittelu on edullisempi kuin HSL:n lippujen hinnoittelu. Lisäksi osana HSL:ää Nurmijärven kunta ei enää päättäisi omista joukkoliikenneasioistaan.
– Esimerkiksi lipunhintoihin olisi runkomatkojen osalta tullut selkeä korotus, jolloin nykyisen 100 euron sijaan lipunhinta olisi paljon korkeampi. Lippuhintoihin yksittäisen HSL-kunnan vaikutusmahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. Linjastorakenne on nykyisessä muodossaan suorien linjojen osalta paremmin kuntalaisten tarpeet huomioiva.
Helsingin seudun kehyskunnista myöskään Järvenpää ei kuulu HSL:ään.