Munkkiniemen raitiovaunulinja 4:n säilyttäminen nykyisellä reitillään tulevaisuudessa ei saanut riittävästi kannatusta kaupunginvaltuuston päättäessä Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmasta.
Nelosen ratikan reitistä äänestettiin valtuuston kokouksessa 20. tammikuuta 2021.
Kaupunginvaltuutettu Sirpa Asko-Seljavaara (kok.) teki valtuuston kokouksessa toivomusponnen, jossa ehdotettiin, että Länsi-Helsingin raitioteiden jatkosuunnittelussa tutkitaan vielä mahdollisuus säilyttää perinteikkäät raitiovaunureitit kuten raitiovaunulinjan 4 reitti.
Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman mukaan HSL voisi siirtää linjan 4 läntiseen kantakaupunkiin rakennettaville uusille rataosuuksille. Tällöin linjan uudeksi päätepysäkiksi tulisi Katajanokan sijaan Eira.
Nelosen reitiltä poistuisivat tulevaisuudessa esimerkiksi Mannerheimintie, Ooppera, Lasipalatsi, Stockmannin tavaratalo, Aleksanterinkatu ja Senaatintori.
– Linja 4 on kulkenut sata vuotta Munkkiniemestä Ylioppilastalolle ja siitä nykyisin Katajanokalle. Asukkaat ovat usein valinneet asuinpaikkansa heille sopivan julkisen liikenteen reitin mukaan eikä reitin varsinkaan päätepysäkkejä pidä muuttaa, Sirpa Asko-Seljavaara kertoi toivomusponnessaan.
Asko-Seljavaara ei saanut riittävästi ääniä toivomospontensa taakse, joten sitä ei hyväksytty. Valtuutetuista 34 kannatti toivomuspontta ja 51 äänesti tyhjää.
Itse Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelman kaupunginvaltuusto hyväksyi.
Helsingin kaupunki ei päätä raitiovaunulinjojen reiteistä, vaan asia kuuluu HSL-kuntayhtymälle. HSL voi kuitenkin huomioida kaupungin antamat lausunnot.
HSL on ollut mukana suunnittelemassa Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmaa kaupungin kanssa, mutta HSL ei ole vielä ottanut kantaa nelosen ratikan reittiin, sillä linjastosuunnittelu tehdään myöhemmässä vaiheessa. Länsi-Helsingin uusien raitioteiden rakentaminen alkanee aikaisintaan vuonna 2025.
Jani Jakonen