NordStream 2 -kaasuputken lasku Suomenlahdella alkoi viime viikolla. Suuri määrä kaasuputkista on varastoituna Kotkassa ja Hangossa, joista ne rahdataan putkenlaskija-alus Solitairelle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luotsauslain nojalla kolmelle ulkomaiselle alukselle poikkeuksen velvollisuudesta käyttää luotsia Kotkan ja Hangon edustalla luotsattavaksi määrätyillä väylillä vesirakennustyömaalla tehtävää työtä varten.
Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä NordStream 2 -hankkeen alusten luotsinkäyttövapautuksesta Suomen väylillä
Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.
Trafin päätös ei ole luotsauslain mukainen, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava.
– Poikkeusluvan soveltamisen edellytys on, että luotsauslain velvollisuutta koskevien säännösten noudattaminen olisi ilmeisen tarkoituksetonta tai kohtuuttoman hankalaa. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että luotsi joutuisi olemaan pitkiä aikoja aluksella, joka työskentelee vesirakennustyömaalla. Nyt tästä ei ole missään tapauksessa kyse.
– Turvallisuuden kanssa ei pidä pelleillä. Olosuhteet merellä huononevat nopeaa tahtia syksyn edetessä. Vesillemme tulee täällä ennestään vieraita toimijoita. Suomen rannikon vaikeita olosuhteita tulee kunnioittaa, toteaa Luotsiliiton puheenjohtaja Rautava.
Suomessa luotsinkäyttövelvollisuudella on haluttu turvata, että aluksella on käytössään kaikki tarvittava osaaminen väylillä kulkemiseen. Luotsauslain 14 § (linjaluotsi) olisi tässä tapauksessa soveltuva säädös, mutta nyt se on sivuutettu.
Luotsiliitto ihmettelee Suomen viranomaisen motiivia asiassa.
– Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla. Perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Viranomainen on säätänyt jostain syystä kokonaan uuden pykälän luotsauslakiin tai vähintään etsimällä etsinyt porsaanreiän tarkoitusperilleen, mitä ikinä ne ovatkaan, toteaa puheenjohtaja Rautava.
– Turvallisuuskysymykset ovat Luotsiliiton ensisijaisena huolena. Muut seikat eivät niinkään kuulu Luotsiliitolle, liiton puheenjohtaja päättää.
Kuva: Valtavia väylämerkkejä joudutaan välillä siirtämään myös kumipyörien päällä. Toimituksen kuvituskuva, ei liity suoraan kirjoitukseen.