Laajasalontiellä tarvitaan nyt malttia

    Laajasalontien ja Isosaarentien risteyksen ennakoitiin suunnitelman lausuntovaiheessa muodostuvan vaaralliseksi etenkin Laajasalontietä jalakaisin ylitettäessä. Nyt risteyksen on vielä osin työmaata, on vaaratekijäksi osoittautunut uusi kaistajärjestely Herttoniemen suunnasta risteystä autolla lähestyttäessä. Mikä kaista kuuluu milloinkin valita?

    Laajasalontien läpi kulkee kaksi ajokaistaa

    Herttoniemen suunnasta Isosaarentien risteystä lähestyttäessä on liikennevaloja ennen bussipysäkki, jota ei voi käyttää ryhmittymiseen. Nyt pysäkkiä pyritään ruuhkassa hyödyntämään Isosaarentielle käännyttäessä tai suoraan eteenpäin jatkettaessa. Bussipysäkki kuitenkin päättyy ennen risteystä ja bussit palaavat sieltä Laajasalontien oikeanpuoleiselle kaistalle. Risteyksen yli menee vain kaksi kaistaa.

    Bussipysäkiltä ei voi kääntyä Isosaarentielle

    Monissa Helsingin risteyksissä bussipysäkin suorana jatkeena on oikealle kääntyvien kaista, mutta ei siis Laajasalontiellä. Kaksikaistaisen tien risteysalueen levennystä on haluttu hyödyntään sekä bussipysäkin että vasemmalle kääntyvien käyttöön. Järjestely on mm. mahdollistanut pyörätiet Laajasalontien molemmilla puolille.

    Ensimmäistä kertaa risteyksen kaistalinjauksia pohtivaa hämää varmasti osaltaan myös vasemmalle ryhmittyvien oma kaista. Sinänsä hyvin ohjaavat kaistaviivat eivät kauaa asfaltissa pysyneet ja erilaisia näkemyksiä oikeista ajolinjoista kohtaa risteyksessä nyt päivittäin. Tarkkana saa siis olla.

    Kuva: Bussipysäkki päättyy ennen risteystä ja siitä palataan risteyksen ylittävälle ajokaistalle vilkkua käyttäen. Bussipysäkkiä ei mitenkään voi käyttää ryhmittäytymiseen oikealle käännyttäessä. Liikennesuunnittelijan kuvaruudulla ratkaisu on varmasti näyttänyt todellisuutta selkeämmältä.

    JÄTÄ VASTAUS

    Kirjoita kommenttisi!
    Kirjoita nimesi tähän

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.