– Vaikea sanoa, mihin suuntaan tämän ajopelin nokka osoittaa, naurahtaa robottibussin kyytiin nouseva nainen Isoisänsillan kupeessa.
Kalasataman asuinalueella testikäytössä olevassa pikkubussissa ei ole lainkaan kuljettajaa. Itsestään kulkevan pikkubussin molemmissa päädyissä on matkustajille neljä penkkiä ja sivustalla istuu vastuuhenkilö opastamassa robottibussin kokeilua. Tämä robottibussi on niin pieni ja niin täynnä ikkunoita, että mieleen tulee lähinnä Katajanokan maailmanpyörän gondoli.
Kalasataman robottibussilinja 26R ajaa HSL:n aikataulun mukaista reittiään Capellan puistotietä pitkin ja kääntyy Leonkadulle. Matka etenee sujuvasti ja yllättävän nopeasti, ja matkustajat kehuvat kyytiä. Sitten jokin hälytysääni pärähtää soimaan ja bussi tekee äkkijarrutuksen. Kyydissä oleva operaattori Tom-Ilia Tsereh kertoo, että syynä on kadun varren parkkipaikalle pysäköity pakettiauto. Bussi pysähtyy automaattisesti aina, jos sen lähelle osuu jokin este. Nyt pakettiauton sivupeili on liian lähellä.
Tom-Ilia Tsereh ottaa käteensä joystick-peliohjainta muistuttavan laitteen, jonka avulla hän ohjaa bussin pakettiauton ohi. Ohituksen jälkeen robottibussi jatkaa matkaansa normaalisti. Seuraavaksi se kurvaa Arielinkadulle, jonka pysäkiltä kyytiin nousee uusia innokkaita matkustajia.
– Sieltä on tulossa kyytiin myös vakiotestaajia, Tsereh sanoo.
Kalasataman asuinalueella testikäytössä oleva automaattibussi on saanut parin ensimmäisen toimintaviikon aikana suursuosion.
– Matkustajia on ollut keskimäärin 45 päivässä. Parhaimmillaan on ollut 51 matkustajaa päivän aikana.
Kyseessä on sama robottibussi kuin Kivikossa viime vuonna.
Ensi marraskuuhun asti liikennöivää Kalasataman robottibussilinjaa 26R operoi Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy yhteistyössä Rolan Oy:n kanssa. Robottibussin kyyti on kaikille avoin ja ilmainen. Bussi liikennöi pääosin arkisin kello 9-15.
Jani Jakonen