Kallioon halutaan lisää puita. Toiset ovat huolestuneita autoliikenteen mahdollisesta vaikeuttamisesta.
Kallion kaupunginosan kävely-ympäristön laadun parantamiseksi on laadittu ideatasoinen ehdotus.
Ehdotuksen ovat laatineet Helsingin kaupungin toimeksiannosta Ramboll Finland Oy ja Inaro Oy.
Kallion kävely-ympäristön laadun parantamiseksi tehty ehdotus toimii Helsingin kaupungin katusuunnittelun ja asemakaavoituksen lähtötietona.
Kallion asukkaat ja muut asiasta kiinnostuneet voivat tutustua ja kommentoida Kallion kävely-ympäristön laadun parantamisideoita kaupungin Kerro kantasi -palvelussa 27. maaliskuuta 2022 asti.
Kallion kävely-ympäristön laadun parantamiseksi tehty ehdotus sisältää ideat Kallion kehitettävästä katuverkosta sekä luonnokset kahdesta eri tavalla kehitettävästä katutyypistä. Katutyypit ovat liikekatu ja vihreä katu.
– Liikekaduille tuotaisiin lisätilaa jalankululle, terasseille, istutuksille ja pyöräpysäköinnille. Vihreälle kadulle puolestaan lisättäisiin vehreyttä muodostaen puistokatumaisia viheryhteyksiä puisto- ja viheralueiden välille. Aukiotiloja ja väljiä risteysalueita kehittämällä saataisiin lisätilaa kävelijöille, kerrotaan Helsingin kaupungin nettisivulla.
Ideat liikekadusta ja vihreästä kadusta ovat keränneet kymmeniä kommentteja Kerro kantasi -palvelussa.
Osa kommentoijista kannattaa erityisesti vehreyden lisäämistä Kallion kaduilla.
– Lisää puita, puita, puita. Kalliossa on muuhun Helsinkiin verraten todella paljon katutilaa autopaikkoina. Vinoparkkeja käyttöön ottamalla sama määrä autoja saataisiin mahtumaan merkittävästi pienemmälle alalle. Tärkeintä olisi kuitenkin saada paljon lisää puuistutuksia, kirjoittaa yksi kommentoija.
– Kyllä kiitos, vihreyttä ja vehreyttä kolkoille kaduille ja läpiajorajoituksia turhalle liikenteelle, kommentoi toinen henkilö.
Osa kommentoijista on kuitenkin huolestunut siitä, miten Kallion autoliikenne aiotaan järjestää.
– Suunnitelmassa ei ole esitetty, miten autoliikenne Kallioon pohjoissuunnasta Fleminginkadun kautta on tarkoitus järjestää erityisesti kun otetaan huomioon, että Hämeentie on suljettu läpiajolta, kirjoittaa yksi kommentoija.
– Ei pidä laittaa uudistuksia vain autopaikkojen vähennyksen ehdoilla. Muutenkin kaupungissa pitää olla tilaa kaikille, myös autoille, toinen kommentoija pohtii.