Ison Omenan palvelutorin asiakastyytyväisyys pysynyt korkeana

Matinkylän Ison Omenan palvelutorin palvelut vastaavat odotuksia julkisista palveluista, arvioi 87 prosenttia Palvelutorin asiakastyytyväisyyskyselyyn syys−lokakuussa vastanneista. Palvelutorin sijaintia kauppakeskuksessa pitää hyvänä asiana 79 prosenttia vastaajista. Nämä kokonaistyytyväisyyttä mittaavat lukemat ovat olleet samalla tasolla koko Palvelutorin nelivuotisen historian ajan.

Ison Omenan palvelutorin asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin syys−lokakuussa 2020 ensimmäistä kertaa pelkästään verkkokyselynä, koska koronaepidemian takia kasvokkaisia haastatteluja ei voitu toteuttaa aiempien vuosien tapaan. Myös paperilomakkeella olisi voinut vastata, mutta kaikki 119 vastausta tulivat verkon kautta.

– Ilahduttavaa on etenkin yli 65-vuotiaiden vastausaktiivisuus nimenomaan verkossa: 53 prosenttia vastauksista tuli heiltä. Tämä viittaa siihen, että senioriasiakkaidemme digitaidot alkavat olla jo varsin hyvät. Yksi Espoon palvelutorien tavoitteita onkin tarjota tukea juuri kansalaisten digitaitojen kehittämiseen, palvelutorikoordinaattori Suvi Jäntti kertoo tiedotteessa.

Koronaepidemia on rajoittanut julkisten palveluiden tarjontaa tänä vuonna myös Ison Omenan palvelutorilla, mikä näkyy jonkin verran asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksissa.
Vastaajista 53 prosenttia kertoo käyneensä tänä vuonna Palvelutorilla harvemmin kuin kerran kuukaudessa, mikä viitannee siihen, että moni hoitaa asiansa etänä verkon tai puhelimen välityksellä silloin, kun se on mahdollista. Suuri osa Palvelutorin palveluista onkin nykyisin tarjolla myös etänä.
– Asiakkaat ovat käyttäytyneet korona-aikana vastuullisesti ja tulleet asioimaan paikan päälle harvemmin. Palvelutorin kävijämäärä onkin vakiintunut korona-aikana keskimäärin 3 000 päivittäiseen asiakaskäyntiin. Aiemmin Palvelutorilla kävi noin 5 000 asiakasta päivässä, Suvi Jäntti kertoo.

Palaute Palvelutorin henkilökunnan antamasta asiakaspalvelusta ja itse palvelutorikonseptista on aiempien vuosien tapaan suurimmaksi osaksi positiivista. Kritiikkiä Ison Omenan palvelutori saa asiakkailta aiempien vuosien tapaan hyvin vähän, kerrotaan tiedotteessa.
– Muutama tänä syksynä kyselyyn vastannut on huomauttanut järjestyksen sekavuudesta. Tähän voi vaikuttaa väliaikaiset tilajärjestelymme, joilla olemme pyrkineet takaamaan turvavälien säilymisen muun muassa asiakkaiden käytössä olevien tietokoneiden alueella, arvioi Jäntti.