Herttoniemen ja Itäkeskuksen välille suunnitellaan Itäbaanaa

0
74
Suunnittelualue kartalla.

Helsingin kaupunki laatii parhaillaan suunnitelmaa pyöräliikenteen pääyhteydelle Herttoniemen ja Itäkeskuksen välille. Suunnitelma on osa Itäbaanaa, joka valmistuessaan muodostaa pyöräilyreitin kantakaupungista Itäkeskukseen ja edelleen kohti Östersundomia.

Tällä hetkellä laaditaan yleissuunnitelmaa osuudesta, joka ulottuu Herttoniemen Valurikadun pohjoispäässä sijaitsevasta Itäväylän alikulusta Marjaniementien alikulkuun Itäkeskuksessa.

Suunnitelmassa määritellään baanan linjaus, alustavat suunnitteluratkaisut sekä arvioidaan toteutuskustannukset ja suunnitelman vaikutukset.

Itäbaanan muut osuudet suunnitellaan ja toteutetaan erikseen.

Alustavan suunnitelman mukaan Itäbaana ei sijoitukaan Herttoniemen alueella Itäväylän varteen, kuten alun perin on suunniteltu.

Kaupunki perustelee suunnitelmien muuttamista sillä, että vielä on epävarmaa millä aikataululla Herttoniemen teollisuusalueen maankäyttö muuttuu asuntopainotteiseksi, ja Itäbaanaa tulee edistää jo ennen sitä.

Herttoniemen teollisuusalueella on nyt uuden suunnitelman aikana arvioitu kolmea eri reittivaihtoehtoa: mukana on ollut edelleen Itäväylän varressa kulkeva reitti sekä Mekaanikonkatua kulkeva reitti ja Sahaajankatua kulkeva reitti.

– Itäväylän varressa kulkeva reitti olisi nykytilassa erittäin haastava rakentaa sekä kustannukset olisivat korkeat uusien siltarakenteiden sekä alikulun uusimisen vuoksi. Tulevaisuuden muutospaineiden takia, ratkaisu ei vaikuta perustellulta tässä vaiheessa, kerrotaan Helsingin kaupungin tiedotteessa.

Tarkastelluista vaihtoehdoista Sahaajankatu soveltuu Itäbaanan reitiksi parhaiten, vaikka vaikka kadulla haasteita tuottavat muun muassa tonttiliittymien suuri määrä.

– Teollisuusalueen muutospaineiden vuoksi pyöräliikenteen järjestelyt pyritään toteuttamaan kevyin toimenpitein.

Roihuvuorentien ja Marjaniementien välillä nykyinen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä erotellaan rinnakkaiseksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi sekä väylää parannetaan nykyistä tasaisemmaksi ja jouhevammaksi.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.