Etelä-Tapiolan lukio hyödynsi virtuaalitodellisuutta opetuksessa

Etelä-Tapiolan ja Otaniemen lukioiden opiskelijat ovat laatineet virtuaalisen todellisuuden sisältöjä (VR, virtual reality) osana opintojaan.

Samaan aikaan heidän opettajansa ovat hyödyntäneet VR-alustaa opetuksessa. Lukiot tekivät yhteistyötä Espoon kaupunginmuseon kanssa kokeilussa, joka toteutettiin helmikuun ja lokakuun 2020 välisenä aikana. Kokeilulla arvioitiin virtuaalitodellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa.

Kokeiluun osallistui neljä opettajaa ja noin sata opiskelijaa. Opiskelijat loivat sisältöjä kolmessa oppiaineessa: historiassa, maantiedossa ja kuvataiteessa.
Palautekyselyssä opiskelijat kertoivat, että he oppivat kokeilussa VR-teknologiasta, opetettavasta aineesta ja esiteltävästä kohteesta.
– Kokeilu kehitti myös opiskelijoiden digitaalisia taitoja. Koska opiskelijat toimivat itse VR-sisältöjen tuottajina, he oppivat myös tietojenkäsittelyä ja saivat aiheesta syvän muistijäljen, kerrotaan Espoon kaupungin tiedotteessa.

Kokemukset osoittivat, että VR-teknologia rikastuttaa opetusmenetelmiä ja VR-alusta toimii hyvin myös etäopetuksessa. Kokeilu vahvisti opiskelijoiden tulevaisuudessa tarvitsemia työelämätaitoja. Kokeilussa havaittiin myös, että pelkistetympi alusta toimi paremmin opiskelijoiden käytössä kuin alusta, jossa on paljon erilaista toiminnallisuutta. Alustan käyttöä helpottaa, jos sisällöntuottajalla on käytössään malliesimerkkiä.

Vastaavaa VR-tekniikkaa on kokeiltu tänä syksynä myös Espoon varhaiskasvatuksessa, jossa päiväkotien arkea on tehty tutuksi VR-tekniikan avulla.
Kokeilu oli osa Espoon digiagendan kokeiluja, joilla pyritään kehittämään kaupungin palveluja digitaalisia ratkaisuja ja uutta teknologiaa hyödyntäen.