Bentley juhlii: 75 vuotta autonvalmistusta Crewessa

Bentleyn ikoninen luksusautotehdas Englannin Crewessa täytti 75 vuotta. Tänä aikana Crewessa on valmistettu käsityönä 197 086 luksusautoa, mikä on 97 prosenttia Bentleyn koko tuotannosta. Tämä on poikkeuksellinen virstanpylväs, kun huomioidaan, että tehtaalla oli valmistettu vain 38 933 autoa ennen vuosituhannen vaihdetta esiteltyjä nykymalleja, kuten Continental GT:tä ja Bentaygaa.

Tilastojen mukaan 84 prosenttia kaikista Crewessa Yhdistyneiden kuningaskuntien markkinoille valmistetuista autoista on edelleen liikenteessä – ja määrä kasvaa edelleen. Bentley valmistaa tällä hetkellä 85 autoa päivässä, mikä vastaa kahden vuosikymmenen takaista kuukausituotantoa.

”Crewe on ollut jo 75 vuotta synonyymi luksusautojen valmistajalle – käsityön ja laadun maailmanlaajuinen showroom. Täällä on valmistettu maailman tunnetuimpia ja halutuimpia tuotteita, autoja kuninkaallisille ja uniikkeja personoituja yksilöitä”, kommentoi Bentleyn valmistuksesta vastaava johtaja Peter Bosch merkittävää saavutusta.

”Uusimmalla investoinnillamme olemme muuttaneet historiallisen tehtaamme moderniksi yhteistyökampukseksi. Se on hiilineutraali, innovatiivinen sekä ympäristövaikutuksiltaan vähäinen toimipaikka, joka säilyttää perintömme parhaat puolet ja katsoo samalla vahvasti tulevaisuuteen. Tehtaalla käytetään useita nykyaikaisia digitaalisia tuotantojärjestelmiä, jotka täydentävät perinteisiä autorakennuksen käsityötaitoja.”

Bentleyn historia alkoi jo vuonna 1919 ja Crewesta tuli osa luksusbrändin tarinaa vuonna 1938. Tuolloin Pyms Lanen alue muuttui perunapelloista merkittäväksi Merlin-lentokonemoottoreiden tuotantolaitokseksi, jolla oli suuri merkitys sodan aikana. Vahvojen liikenneyhteyksien ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden ansiosta Crewen tehdas työllisti yli 10 000 henkilöä vuonna 1943.

Bentley Mark VI oli ensimmäinen kokonaan Bentleyn Crewen tehtaalla rakennettu auto, ja ensimmäinen malli, jossa oli vakiona prässätty teräskori. Lanseerausvaiheessa käytetty 4,3-litrainen moottori päivitettiin tehokkaammaksi 4,6-litran moottoriksi vuonna 1951. Mark VI osoitti uuden aikakauden alkua ja siitä tuli yksi brändin myydyimmistä malleista.

Suurin muutos Crewessa tapahtui vuonna 1998 sen jälkeen, kun Volkswagen-konserni osti Bentleyn. Konserni teki välittömästi merkittäviä investointeja tehtaan nykyaikaistamiseen ja muutti yrityksen nykyiseen muotoon luoden perustan maineikkaalle kaudelle Bentley Motorsin historiassa. Bentleyn seuraavat investoinnit Pyms Lanelle ovat tekninen testikeskus sekä tuotekehitysrakennus, jotka molemmat tukevat Bentleyn matkaa kohti sähköistymistä.

Bentleyn autovalmistuksen kunnianhimoiset suunnitelmat ovat osa uraauurtavaa Beyond100-strategiaa. Yhtiön tavoitteena on olla täysin hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja siitä eteenpäin Crewen tehdas on ilmastopositiivinen. Bentley siirtyy täysin sähköisiin malleihin – täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä – vuoteen 2026 mennessä ja vuonna 2030 koko mallisto on täyssähköinen.

100 vuotta ensimmäisestä kisavoitosta

Moottoriurheilu on tärkeä osa Bentleyn perintöä. EXP2, maailman vanhin Bentley ja Bentelyn ensimmäinen kisavoittaja-auto palasi sata vuotta voittopäivänsä jälkeen Etelä-Englannin Surreyn kuuluisalle Brooklandsin moottoriradalle.

”Moottoriurheilumenestys on valtava osa Bentleyn perintöä ja tärkeää myös Bentley Drivers’ Clubille. Siksi päätimme huomioida ensimmäisen Bentley-voiton satavuotispäivää juhlimalla sitä Brooklandsin radalla, samalla EXP2-mallilla, jonka Bentley ystävällisesti toimitti tänne”, kertoi 3L-kokoontumisen ja koko tapahtuman järjestävän Bentley Drivers’ Clubin puheenjohtaja Richard Parkinson.

EXP2 johti toukokuussa 24:n eri puolilta maata kokoontuneen Bentleyn 3L-mallien kulkuetta Brooklandsin radalla, jossa Bentley oli voittanut ensimmäisen kisansa. Samana päivänä, 16.5. sata vuotta sitten Frank Clement ajoi voittoon Whitsun Junior Sprint Handicap -kilpailussa aloittaen 3L-mallin voittokulun. Voittoisa ura huipentui kahteen Le Mans 24 -voittoon: näistä ensimmäisen toivat Clement ja John Duff vuonna 1924 ja uudelleen vuonna 1927. Nämä varhaiset voitot 3L-mallilla juurruttivat kilpa-autoilun Bentleyn perustuksiin ja tasoittivat tien yli 1600:n 3L-auton valmistukseen ja myyntiin.

EXP2 – Maailman vanhin Bentley

W.O. Bentley perusti yrityksensä vuonna 1919 ja kehitti moottorin ja alustan ensimmäiseen tuotantomalliin, joka oli 3L. Mallia valmistettiin vuosina 1921–1928 kaikkiaan 1 622 kappaletta. Kehitysohjelman keskeisiä tekijöitä olivat testimallit (Experimentals eli EXP). EXP1 oli ensimmäinen Bentleyn merkillä varustettu auto. Toisena tuli EXP2, joka on säilynyt historian vanhimpana Bentleynä kun EXP1 katosi historiaan – sen osia ilmeisesti käytettiin seuraavien EXP-mallien rakentamiseen.

EXP2 rakennettiin alunperin yksinkertaiseksi kaksipaikkaiseksi rungoksi, jonka tehtävä oli toimia testipenkkinä aikansa uskomattoman edistykselliselle moottorille ja alustalle. Myöhemmin runko päivitettiin tummanpunaisella korilla sekä alumiinisella konepellillä, jotka valmisti korirakentaja JH Easter of Chagford Street.

Autolla osallistuttiin ensimmäiseen kilpailuun vain yhdeksän päivää ennen sen ensimmäistä voittoa. Frank Clement ajoi sillä Brooklandsissa lauantaina 7.5.2021, mutta joutui keskeyttämään. Auto starttasi uudelleen radalle maanantaina 16.5. ja Clement ajoi sen ensimmäiseen voittoonsa.

EXP2 jatkoi sekä kehitystesteissä että kilpailuissa kaksi vuotta, ennen kuin se myytiin syyskuussa 1923. Auto rakennettiin täysin uudelleen alkuperäisen mallin mukaan noin 25 vuotta sitten ja se on nyt yksi tärkeimmistä malleista Bentley Heritage -kokoelmassa.

* Englannin Crewessa on valmistettu 75 vuoden aikana käsityönä yhteensä 197 086 autoa
* Ensimmäinen Bentley-malli, Mk VI rullasi ulos Crewen tuotantolinjalta vuonna 1946
* Bentleyn ensimmäisestä kisavoitosta on kulunut sata vuotta ja sen kunniaksi 24 Bentley 3L-mallia kokoontui satavuotisjuhliin Brooklandsin moottoriradalle Etelä-Englantiin toukokuussa 2021
* Tapahtuman kunniavieras oli ensimmäisen kilpailun voittaja-auto, toinen W.O. Bentleyn itsensä rakentama ja maailman vanhin Bentley, EXP2