Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että pikaratikka 15 aiheuttaa joissakin kohteissa pikaratikan reitin varrella poikkeuksellisen kovan äänen.
Yhtiön mukaan koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
– Olemme mitanneet äänitasoja esimerkiksi Helsingissä Oulunkylän aseman seudulla ja Maunulassa sekä Espoossa Leppävaarassa, Laajalahdessa ja Otaniemessä, sillä näiltä alueilta olemme saaneet asiasta eniten asiakaspalautetta, kertoo tiedotteessa Kaupunkiliikenne Oy:n Suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.
Meluun vaikuttaa useita eri tekijöitä, joiden vaikutusta pyritään selvittämään. Kevään aikana tehdään tarkempia äänimittauksia, analysoidaan mittaustulokset ja pyritään löytämään juurisyy ongelmalle. Tätä kautta tullaan löytämään vaikuttavat meluntorjuntakeinot.
Välittöminä toimenpiteinä Kaupunkiliikenne on lisännyt kaarteiden rasvausta etenkin kuivalla säällä.
Rataan tullaan myös lisäämään automaattirasvauslaitteita pahimpiin ongelmakohtiin.
Loppukesästä pikaratikan radalle tehdään lisäksi hionta, joka myös pienentää melua.
Samoin tutkitaan vaunun pyörien kulumisen sekä ylipäätään pyöräprofiilin vaikutusta meluun.
– Vaikka raitioliikenteeseen aina kuuluu jonkin verran ääntä, ymmärrämme, että paikoin pikaratikan ääni on ollut poikkeuksellisen kova. Teemme Kaupunkiliikenteellä kaikkemme, että tilannetta saataisiin korjattua, jatkaa Artturi Lähdetie.