Länsimetron kaikki uudet asemat ovat Suur-Espoonlahdessa

Kivenlahden metroaseman pitkät liukuportaat. Finnoon asemalla on vielä pidemmät. Kuva: Kusti Manninen / Tunne Productions Oy.

Suur-Espoonlahti saa käyttöönsä viisi metroasemaa kun länsimetron jatke Matinkylän ja Kivenlahden välillä avataan 3. joulukuuta 2022.

Kaikki länsimetron jatkeen metroasemat sijaitsevat Suur-Espoonlahden alueella.

Espoon kaupungin nettisivujen mukaan Suur-Espoonlahteen kuuluvat Espoonlahden lisäksi muun muassa Kivenlahti, Soukka, Kaitaa ja Finnoo. Niissä jokaisessa avataan oma metroasema 3. joulukuuta.

Finnoon metroasema sijaitsee laitimmaisena, melko lähellä Suur-Matinkylän rajaa, mutta silti selkeästi Suur-Espoonlahden puolella.

Suur-Espoonlahdessa asuu tuoreimman tilaston mukaan hieman yli 58 000 espoolaista.

Espoossa on kaikkiaan seitsemän suuraluetta.

Länsimetron jatkeen avautumiseen ladataan paljon odotuksia Espoossa.

Suur-Espoonlahden asukasluku on kasvanut jo ennen metroa, mutta metron myötä kasvun ennakoidaan voimistuvan entisestään.

Espoon kaupunki näkee, että metron jatke tuo mukanaan runsaasti uusia mahdollisuuksia, kuten uusia palveluja, asuntoja ja työpaikkoja ja lisää siten kaupungin elinvoimaisuutta.

Metron jatkeen myötä Suur-Espoonlahteen syntyy kokonaan uusia asuinalueita ja jo rakennetut alueet kehittyvät entistä vetovoimaisemmiksi.

Kasvupotentiaali Espoon koko metrovyöhykkeellä on 70 000 uutta asukasta ja sadan prosentin kasvu työpaikkojen määrässä vuoteen 2050 mennessä.

– Metro tukee Espoon verkostomaista viiden kaupunkikeskuksen rakennetta ja kestävää kaupunkikehitystä. Siinä raiteiden äärelle ja päälle rakentuvat tiiviit keskukset, ja niiden ympärille pientalovaltaiset alueet, kertoi Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä tiedotteessa.

– Länsimetron kasvukäytävä on myös ratkaisevan tärkeä Espoon ja koko Suomen kilpailukyvyn kannalta, ja edistää merkittävästi yritysten, yliopistojen ja kaupunkien yhteistyötä, Mäkelä jatkoi.

Myös joukkoliikenteen suosion odotetaan nousevan länsimetron jatkeen ansiosta.

– HSL-alueen joukkoliikenteen suurin kasvupotentiaali on läntisessä Espoossa metron uuden osuuden varrella, todetaan Espoon kaupungin ja HSL:n tiedotteissa.

Espoonlahden aseman itäinen sisäänkäynti. Kuva: Kusti Manninen / Tunne Productions Oy

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.