Espoonlahti on jäänyt pahasti paitsioon Espoon kaupunkipyöräjärjestelmässä. Espoonlahden alue on Leppävaaran jälkeen asukasmäärältään toiseksi suurin Espoon aluekeskuksista. Espoon kaupunkitekniikan virasto on saanut paljon palautetta kaupunkipyörien puuttumisesta Espoonlahdesta.
Myös 48 Espoon kaupunginvaltuutettua vaatii valtuustoaloitteessaan, että kaupunki selvittää mahdollisuudet laajentaa kaupunkipyöräverkosto Espoonlahteen kesäkaudeksi 2020.
Espoon tekninen lautakunta on omalta osaltaan hyväksynyt valtuustoaloitteeseen annettavan vastauksen Espoon kaupunkitekniikan päätösehdotuksen mukaisena. Päätösehdotuksessa kerrottiin, että kaupunkipyöräverkosto voidaan laajentaa Espoonlahteen, mutta verkoston laajennus edellyttää uuden hankintaprosessin käynnistämisen. Espoon nykyinen pyöräverkosto perustuu kaupungin tarjouskilpailuun, jonka voitti CityBike Finland Oy. Mikäli kaupunkipyöräverkostoa laajennetaan, laajennuksen pitää olla yhteensopiva olemassa olevan kaupunkipyöräjärjestelmän kanssa.
Laajennuksen käyttöönotto pyöräilykaudelle 2020 edellyttää, että hankinnan valmistelu aloitetaan viimeistään syyskuussa 2019, kerrotaan kaupunkitekniikan viraston vastauksessa valtuustoaloitteeseen.
Kaupunki on alustavasti selvittänyt kaupunkipyöräverkoston laajentamista Espoonlahden lisäksi myös Espoon keskuksen ja Keran alueille. Kaupunkipyöräasemien perustaminen Espoonlahteen, Espoon keskukseen ja Keraan maksaisi miljoona euroa vuodessa.
Valtuustoaloitteeseen annettava vastaus etenee seuraavaksi kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston käsittelyyn.