Espoon keskukseen lisäraiteet aikaisintaan vuonna 2028

Espoon kaupunkiradan rakentamissuunnittelu käynnistyy.

Valtion Väylävirasto ja Proxion Oy ovat solmineet yli kahden miljoonan euron sopimuksen Espoon kaupunkiradan osuuden Tuomarila-Kauklahti rakentamissuunnittelusta. Ratahanke nostaa lähijunaliikenteen tasoa ja vähentää liikennehäiriöitä Helsingin ja Turun välisellä yhteysvälillä.

Lisäksi Espoon kaupunkirata vastaa matkustajamäärien kasvuun parantamalla lähi- ja kaukojunaliikenteen palvelutasoa ja täsmällisyyttä. Samalla hanke kehittää merkittävästi Espoon ja Kauniaisten kaupunkiympäristöä.

Kaupunkirata on myös Turun nopean junayhteyden eli tunnin juna -hankkeen ensimmäinen vaihe.

– Kahden uuden raiteen avulla saamme erotettua kaukoliikenteen ja lähiliikenteen omille raiteilleen. Näin vähennämme raideliikenteen häiriöherkkyyttä ja voimme kasvattaa lähiliikenteen vuorovälin metromaisen tiheätahtiseksi, kertoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.

Väyläviraston, Espoon ja Kauniaisten yhteishankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden viereen, parannetaan kahdeksan aseman varustelutasoa ja kehitetään liityntäpysäköintialueita. Uusia junaraiteita on siten luvassa esimerkiksi Espoon keskuksen ja Tuomarilan rautatieasemien kohdalle.

Hankkeen suunnittelu käynnistyy välittömästi lähtötietojen kokoamisella, nykytilan mallintamisella sekä edellisen suunnitteluvaiheen ratkaisujen tarkentamisella.
– Kaupunkiratahankkeen aktiivinen suunnitteluaika on kaksi vuotta ja koko hankkeen arvioidaan valmistuvan vuonna 2028, tiedotti Proxion Oy.

Väyläviraston, Espoon ja Kauniaisten mittavan yhteishankkeen suunnittelussa Proxionin alikonsulttina toimii A-Insinöörit.