Helsingissä on jo keskustatunneli

Otto Meri. Helsinkiläinen varatuomari ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu. Hän toimii kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtajana ja kaupunginhallituksen varajäsenenä. Otto asuu Kruununhaassa ja kaupunkipolitiikan lisäksi pyörittää omaa lakiasiaintoimistoa.

– nyt se pitää saada tehokkaampaan käyttöön

Helsingin keskustatunnelista on puhuttu pitkään. Viime valtuustokaudella suunnitelma keskustatunnelin rakentamisesta kaatui kaupunkiympäristölautakunnassa vihreiden ja vasemmiston vastustukseen. Hankkeen ajateltiin olevan lopullisesti kuopattu. Mutta on olemassa toinenkin vaihtoehto.
Helsingin kantakaupungin alla on Kampin länsiosasta läheltä Ruoholahtea aina Kaisaniemeen saakka ulottuva maanalainen tunneli. Tunneli on tosiasiassa yhdistelmä kahdesta eri tunnelista. Itäisestä Kluuvin huoltotunnelista ja myöhemmin rakennetusta Kampin tunnelista. Nämä kaksi tunnelia ovat kuitenkin yhteydessä toisiinsa muodostaen useamman kilometrin pituisen reitin kantakaupungin läpi.
Kyse on keskustan huoltotunnelista. Nimensä mukaisesti se on ensisijaisesti rakennettu palvelemaan keskustan liiketilojen huoltoa ja tavarantoimituksia. Vastoin alkuperäisiä suunnitelmia tunneli on jäänyt hyvin vähäiselle käytölle. Keskustan sadoista yrityksistä vain muutamat ovat liittyneet huoltotunneliin. Loput huolehtivat jakelusta maan päällitse. Muutoksen tuulet kuitenkin puhaltavat.
Kaupunkiympäristölautakunta on edellyttänyt selvitettävän mahdollisuutta lisätä huoltotunnelin käyttöä. Rakennusliike SRV ja muutamat merkittävät keskustan kiinteistönomistajat haluavat tutkia sitä, millä edellytyksillä huoltotunnelin itäinen sisäänajoväylä olisi mahdollista siirtää Hakaniemeen. Samalla selvitetään sitä, millä tavalla keskustan alueen maanalaiset pysäköintilaitokset olisi mahdollista kytkeä paremmin osaksi huoltotunnelia.
Tavoitteena on luoda saumaton huoltotunnelin ja pysäköintilaitosten muodostama kokonaisuus, jossa kaikki keskustan pysäköintilaitokset olisivat saavutettavissa kaikista eri ilmansuunnista. Tavoitteen toteutuminen parantaisi keskustan saavutettavuutta ja vähentäisi maanpäällistä liikennettä kantakaupungin alueella. Muutoksen voittajina olisivat niin keskustan asukkaat, yrittäjät, jalankulkijat kuin pyöräilijätkin.
Vuosikymmeniä kaipailtu keskustatunneli on jo tavallaan täällä. Nyt se pitää saada tehokkaampaan käyttöön. Pienillä muutoksilla keskustan huoltotunnelia olisi mahdollista parantaa palvelemaan keskustaan suuntautuvaa autoliikennettä ja luomaan saumaton pysäköintilaitosten muodostama kokonaisuus, jonne olisi helppo ajaa niin itä- kuin länsisuunnastakin keskustaa lähestyttäessä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.