Eduskunnan syyskauden suurin työrupeama, valtion ensi vuoden talousarvioehdotuksen käsittely, on parhaillaan käynnissä. Budjetista päätettäessä eduskunta käy tarkasti läpi koko 88,8 miljardin euron kokonaisuuden, sisältäen valtion menot aina liikenteestä kuntien ja hyvinvointialueiden rahoitukseen.
Valtion budjetin käsittelyssä kansanedustajilla on mahdollisuus tehdä talousarvioaloitteita. Aloitteiden kohtalosta päätetään budjetin käsittelyn yhteydessä, viimeistään joulukuussa eduskunnan suuren salin äänestyksessä. Talousarvioaloitteissa puututaan usein etenkin paikallisiin ja alueellisiin epäkohtiin.
Jätin talousarvioaloitteen epäkohdasta, joka on puhuttanut paljon viime vuosina Keski-Uudellamaalla. Järvenpään ja Helsingin välillä valtatiellä 4 puuttuu yhteensä 18 kilometriä riista-aitaa, mikä muodostaa merkittävän ongelman liikenneturvallisuudelle vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä Etelä-Suomessa.
Riista-aita alkaa tällä hetkellä nelostiellä vasta Järvenpään eteläisen liittymän pohjoispuolelta. Riista-aidan puuttuminen on merkittävä vaaratekijä kansalaisten liikenneturvallisuudelle. Viime vuosina valtatiellä 4 Keski-Uudenmaan alueella on tapahtunut useita hirvikolareita, joista tuorein viime kesänä.
Kesällä uutisoitiin laajasti hirven aiheuttamasta poikkeuksellisen vakavasta ketjukolarista, joka tapahtui nelostiellä Keravan tuntumassa. Poikkeuksellinen ketjukolari on vain yksi esimerkki siitä, millaisiin ongelmiin riista-aidan puuttuminen nelostien keskeisiltä osuuksilta voi pahimmillaan johtaa.
Vuosina 2018–2022 hirvieläinonnettomuuksia on tapahtunut tällä tieosuudella jopa yli kaksikymmentä.
Pyrin talousarvioaloitteellani myötävaikuttamaan siihen, että Lahdenväylältä puuttuvan riista-aidan rakentaminen aloitettaisiin viipymättä Keravan ja Järvenpään välille. Uudenmaan ELY-keskus on tuonut julkisuudessa esiin, että syy riista-aitojen rakentamatta jättämiseen ei ole tahdon vaan rahan puutteesta kiinni. Viime kesän poikkeuksellisen ketjukolariin johtaneen hirvionnettomuuden yhteydessä Uudenmaan ELY-keskus on ottanut kantaa siihen, että ensi sijassa Lahdenväylälle tarvitaan riista-aita juuri Keravan ja Järvenpään välille. Nyt on oikea hetki kohdentaa tähän tarkoitukseen rahoitus.
Riista-aidan rakentaminen olisi vaikuttava ja kaivattu teko liikenneturvallisuuden parantamiseksi Keski-Uudellamaalla. Tämän jälkeen on johdonmukaista, että aidan rakentamista jatketaan välille Kerava-Hiekkaharju. Tavoitteena tulee olla, että riista-aita turvaa vilkkaan tien käyttäjiä nykyistä kattavammin.
Joulukuussa selviää, millaisen vastaanoton talousarvioaloitteeni riista-aidasta saa eduskunnassa.
Eemeli Peltonen
kirjoittaja on kansanedustaja (sd.) ja Järvenpään kaupunginhallituksen puheenjohtaja