Vantaan ratikkahanke etenee kahdella suunnalla.
Helsingin hallinto-oikeus on tyrmännyt Vantaan ratikkaa koskevat valitukset ja valtion rahoitusosuus Vantaan ratikalle on varmistunut.
Helsingin hallinto-oikeus antoi 23. syyskuuta päätöksen kahteen Vantaan ratikkahanketta koskevaan valitukseen.
– Ratikan hankesuunnitelman hyväksymistä koskevasta Vantaan kaupunginhallituksen päätöksestä tehty valitus jätettiin tutkimatta ja valitus ratikkahankkeen toteuttamista koskevasta Vantaan kaupunginvaltuuston päätöksestä hylättiin, tiedotti Helsingin hallinto-oikeus.
HSL puolestaan tiedotti 23. syyskuuta, että Helsingin seudun vuosien 2024-2035 MAL (Maankäyttö, asuminen ja liikenne) -sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. HSL:n mukaan Vantaan raitiotie on toteutumassa, sillä valtio osallistuu vuosien 2024-2035 MAL-sopimuksen mukaan rakentamiseen 144,1 miljoonalla eurolla.
Valtio asettui näin samalle linjalle kuin Helsingin seudun kunnat, jotka hyväksyessään viime syksynä MAL 2023 -suunnitelman nostivat Vantaan raitiotien Helsingin seudun kestävän liikennejärjestelmän kehittämisen kärkihankkeeksi.
Raitiotien kokonaiskustannusarvio on 594 miljoonaa euroa. Hanke mahdollistaa sen, että raitiotien vaikutusalueen asukasmäärä kaksinkertaistuu vuoteen 2050 mennessä.
– Olen erittäin tyytyväinen, että raitiotien rakentaminen saadaan nyt pikaisesti käyntiin ja Vantaa saa valtiolta maata asuntorakentamiseen raitiotien vaikutusalueelta, kun Santarata ja Hakkilan kuormauspaikat siirretään Koivukylään Hosantielle, kommentoi Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Tero Anttila tuoreeltaan HSL:n tiedotteessa.