Kantatie 51 suunnitellaan nelikaistaiseksi Munkinmäen ja Sunnanvikin välillä

Nykyiset tasoliittymät suunnitellaan korvattavaksi eritasoliittymillä.

Kantatie 51:n parantamishanke Siuntion Sunnanvikin ja Kirkkonummen Munkinmäen välillä etenee seuraavaan vaiheeseen.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA) on valmistunut, ja yleissuunnitteluun valittiin nelikaistainen ratkaisu.

Uudenmaan ELy-keskuksen mukaan nelikaistainen ratkaisu tukee kantatien roolia pääväylänä Länsi-Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun välillä.

– Kantatien 51 parantamishankkeen Sunnanvik-Munkinmäki parantamisen vaihtoehtoja tarkasteltiin YVA-menettelyssä, jossa tutkittiin kantatien parantamiselle viittä erilaista vaihtoehtoa ja kahta rinnakkaistien linjausta. Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualue valitsi yleissuunnitteluun YVA-menettelyn vaihtoehdon VE 3B, kerrotaan ELY-keskuksen tiedotteessa.

Jatkosuunnitteluun valitun vaihtoehdon mukaan nykyinen tie muutetaan kaksiajorataiseksi nelikaistaiseksi väyläksi, jonka nopeustaso on 100 kilometriä tunnissa ja ajosuuntien keskellä on välialue.

Merkittävä uudistus on myös tasoliittymien poistaminen ja korvaaminen eritasoliittymillä.

Ratkaisu sisältää myös yhtenäisen rinnakkaistien pohjoispuolelle Siuntiossa sekä kantatien 51 uuden tielinjauksen Kirkkonummen Pedersin kohdalla noin kahden kilometrin matkalla.

Seuraavaksi käynnistyvässä yleissuunnitelmassa tarkennetaan suunnitelmaa vuorovaikutteisesti. Tavoitteena on saada lainmukainen yleissuunnitelma valmiiksi vuoden 2026 aikana.

Yleissuunnitelman valmistuminen lisää suunnitteluvalmiutta ja edistää hankkeen etenemistä yksityiskohtaiseen suunnitteluun. Tämänhetkisen arvion mukaan tien rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan vuosina 2028–2032.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.