Herkkä vatsa saattaa reagoida äkäisesti

Kun syöt esimerkiksi ruisleipää, sipulia, paprikaa tai pitkälle prosessoitua ruokaa ja saat epämääräisiä vaivoja, sinulla voi olla herkkä vatsa.

Ruokakurssien vetäjä, ruokabloggaaja ja kirjailija Pauliina Tervo kävi Järvenpään Nasta fiilis –hyvinvointitapahtumassa avaamassa herkkävatsaisuuden saloja.

Hän eli lähes 30 vuotta epämääräisten vatsavaivojen kanssa ja kertoi, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, jotka päivittäin kärsivät erilaisista vatsaan liittyvistä ongelmista.

-Puhutaan siis vatsavaivoista, joita ei voi diagnosoida.

Moni herkkävatsainen kokee tulevansa väärinymmärretyksi oireidensa vuoksi ja olevansa hankala ihminen.

Tervo löysi avun ruokavaliosta. Jos suolisto on huonossa kunnossa, se vaikuttaa kaikkeen elämiseen ja myös unen laatuun. Keskittymisvaikeuksien uskotaan aiheutuvan huonokuntoisesta suolistosta.

Tervo suosittelee herkkävatsaisille ruokavaliota ja oman kehonsa kuuntelemista. Hän sai helpotuksen, kun tutustui huonosti sulaviin Fodmap-hiilihydraatteihin. Ärtyneelle suolistolle huonosti sulavat hiilihydraatit ovat myrkkyä.

Kasviksista hän suosittelee kokeilemaan muun muassa kesäkurpitsaa, kurkkua, lanttua, lehtikaalia, palsternakkaa ja tomaatteja, mutta suosittelee välttämään muun muassa aurinkokuivattuja tomaatteja, kaaleja ja punajuurta sekä palkokasveja kypsennettyinä.

Fodmappeja on vähän muun muassa kerä- ja punakaalissa, tattarissa, banaanissa, raparperissa ja palsternakassa.

Jauhoseoksia kannattaa välttää, mutta viljoista kaura sopii monelle.

Maitotuotteet aiheuttavat ongelmaa monen suolistoon. Nyrkkisääntö on karsia ensin laktoosi, se auttaa monelle. Kasvipohjaiset tuotteet sopivat yleensä herkkävatsaisille samoin kuin hapanmaitotuotteet. Rasvoista öljyt, kuten hamppu-, oliivi- ja avocado-öljyt sopivat monille.

-Kaikki on kuitenkin hyvin yksilöllistä ja eri ruoka-aineita kannattaa kokeilla ja kuunnella kroppaansa, Tervo sanoo.

JAA