
Seisot kuvitteellisella irtokarkkihyllyllä. Lokeroissa on asioita, jotka sinua kiinnostavat ja joihin suhtaudut intohimoisesti. Saat koostaa makeista jutuista juuri sellaisen karkkipussin kuin haluat – ja tehdä sitä työksesi.
Tältä tuntuu Matti Myllyahosta, joka toimii UMK:ssa show-tuottajana.
“Pop-musiikki, pop-kulttuuri, artistit, live-spektaakkelit, kansainväliset asiat, diplomatia. UMK:ssa, Euroviisuissa ja mun työssä yhdistyvät oikeastaan kaikki nämä asiat”, hän kertoo.
Myllyaho on ollut tekemässä UMK:ta nyt viiden vuoden ajan. Show-tuottajana hän huolehtii UMK:n sisältökokonaisuudesta. Ennen kaikkea työ yhdistää projektin ja ihmisten johtamista ja luomista – puolet exceliä ja puolet mielikuvitusta. Kaari ulottuu artistien hakuhaastatteluista musiikkivideoihin ja live-esitysten ja lähetyksen ideoinnista aina toteutukseen saakka.
UMK ja Euroviisut työllistävät Myllyahoa vuoden ympäri. Esituotannossa haetaan ja valitaan kilpailubiisit, sitten artistien kanssa tuotetaan musiikkivideot. Live-esitysten valmisteluun kuluu oma aikansa. Lopulta kaikki huipentuu UMK-lavalle – ja myöhemmin voittajan kanssa viisulavalle koko Euroopan edessä.
Myllyahon ei ole vaikea nimetä hetkiä, joita hän odottaa prosessissa eniten.
“Ensimmäinen suosikkihetkeni on se, kun istutaan artistin kanssa alas ja puhutaan syvällisiä biisin filosofiasta. Siinä vaiheessa kaikki ideat ovat vielä pöydällä eikä mikään ole mahdotonta. Uskallan sanoa, että olemme UMK:ssa sillä lailla pähkähulluja, että luomisvaihe on hyvin kaoottinen ja sellainen, että heitetään spagettia seinälle ja katsotaan, mikä pysyy”, hän nauraa.
“Toinen lempparikohta on, kun näkee, miten esitykset heräävät eloon areenalla. Suoran lähetyksen ensimmäisillä sekunneilla tulee aina yleensä kylmät väreet.”
UMK:n myötä suomalaisten mieliin ovat piirtyneet Windows95manin farkkumuna, Käärijän eurolavat, Erika Vikmanin nallet ja Blind Channelin punaiset keskisormet.
“Käärijä tuli meidän UMK-haastatteluun syyskuussa 2022. Mietin, että kukas tää Jere Pöyhönen Vantaalta on. Muistan hyvin, kun UMK-artistit julkistettiin eivätkä toimittajat pahemmin jonottaneet hänen luokseen. Kun tulimme takaisin Euroviisuista, lentokentällä oli vastassa monta tuhatta ihmistä – ja kaikki tiedämme, mitä sen jälkeen on tapahtunut. Olimme esimerkiksi Lontoossa keikalla, jossa oli tuhansia ulkomaalaisia faneja, jotka lauloivat Käärijän biisejä suomeksi. Se, jos jokin, on suomalaisen kulttuurin vahvistamista.”